Meer en meer gezinnen betalen facturen en controleren rekeninguittreksels via de digitale weg. Vooral het gebruik van de smartphone voor bankverrichtingen kent een hoge vlucht. Maar wie helpt je als je nog niet de stap kon of durfde te zetten naar digitaal bankieren?

Banken promoten digitaal bankieren

Nu de banken de drempel voor digitaal bankieren steeds lager leggen, komen velen onder ons nauwelijks nog in een bankkantoor. Voor de meeste gezinnen is selfbanking stilaan verleden tijd. Bovendien doe je tegenwoordig makkelijk al je verrichtingen met een bankapp, waardoor je zelfs niet meer achter je pc hoeft te kruipen.

Vooral mobiel bankieren wint aan populariteit. De afgelopen jaren kwamen er jaarlijks zowat een miljoen abonnementen bij, terwijl daar tien jaar geleden zelfs nog geen sprake van was.

Maar wat met de minder digitale klant? ‘Die laten we niet in de kou staan’, zegt woordvoerster Isabelle Marchand van bankenfederatie Febelfin. ‘Een aanbod van bereikbare kantoren en geldautomaten blijft de komende jaren een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening. Daarvan is de financiële sector zich bewust. Intussen spannen we ons wel in om samen met de banken de Belg digitaal én financieel vaardiger te maken.’

Digitale vaardigheden

‘De coronacrisis heeft aangetoond hoe belangrijk het is om over digitale vaardigheden te beschikken. We willen mensen in de eerste plaats helpen door hen de weg te wijzen naar digitaal bankieren. Lukt dat (nog) niet, dan kun je telefonisch hulp vragen aan je bank. Met korte filmpjes tonen we onder andere hoe je de bankapp opent, hoe je je rekeningen raadpleegt en hoe je een overschrijving doet.’ vertelt Isabelle Marchand.

Drempels…

‘Veiligheid is voor velen een belangrijke reden om de overstap naar digitaal bankieren nog niet te maken. Vandaar dat we in deze coronatijd ook het brede publiek wijzen op de gevaren van internetfraude of phishing. Banken kunnen weliswaar veel doen, maar je eigen gedrag – phishing leren herkennen en niet ingaan op valse berichten – speelt een grote rol.’ zegt Isabelle Marchand.

… en troeven

‘Maar digitaal bankieren heeft onmiskenbaar ook heel wat troeven. Met de smartphone kun je altijd en overal je bankzaken regelen, je bespaart tijd, je hoeft niets meer te printen én je houdt een goed overzicht over je budget. Verlies je je gsm, geen nood. De app is vergrendeld en de info staat in de cloud opgeslagen. Ze kunnen dus niet zomaar aan je persoonlijke gegevens.’ voegt Isabelle Marchand daar nog aan toe.

Meer info vind je op de website van febelfin

Dit artikel verscheen in juni 2020 in De Bond, het ledenblad van de Gezinsbond. De Bond kan ook bij jou (gratis!) in de bus vallen. Het enige wat je hoeft te doen, is lid worden. Nieuwtjes en activiteiten van de Gezinsbond meevolgen kan ook via Facebook, Twitter en Instagram.

Gepubliceerd op: 17/06/2020