Onze maatschappij legt heel wat prestatiedruk op onze jongeren, zelfs jonge kinderen in de lagere school ontsnappen er niet aan. Schoolstress bij kinderen ontstaat doordat ze willen slagen, het goed willen doen, maar ook doordat ze zich vergelijken met anderen.

Is jouw kleinkind perfectionistisch en veeleisend, dan bestaat de kans dat hij of zij ook gevoelig is voor stress. Leren omgaan met stress kan je niet vroeg genoeg leren. Bij het leven horen nu eenmaal pittige momenten en presteren moet je zowel op school, in je sportteam als later op de werkvloer.

Hoe herken je schoolstress bij je kleinkinderen?

Voor sommige kinderen wordt de schoolstress echt te veel en een kind dat de druk niet aankan, heeft vaak lichamelijke klachten zoals hoofdpijn of misselijkheid. Ook kan het gedrag van je kleinkind veranderen: het wordt humeurig of net heel teruggetrokken. Sommigen zullen slecht(er) slapen.

Signaalfunctie

Grootouders staan voor schoolse zaken eerder aan de zijlijn. Dan is de vraag: kan je als oma of opa veel doen? Ja, toch wel. Een eerste belangrijke functie als grootouder bij schoolstress is de signaalfunctie.

Wie het kind van school gaat afhalen, kan het humeur en de reacties van het kind peilen. De puurste emotie krijg je dan te verwerken. Maar ook wie de kleinkinderen minder vaak ziet, kan problemen signaleren. Net doordat er tijd is overgegaan, zie je een verschillende reactie of bepaald gedrag duidelijker.

Je kan dan aan de ouders signaleren dat je denkt dat het kind onder stress staat.

Kan je als grootouder ook iets doen bij schoolstress?

Wie het kleinkind gaat afhalen van school of in de opvang, kan eerst en vooral ruimte geven aan de emoties van de dag. Stoom afblazen dus. Afhankelijk van het kind kan je hem of haar actief laten zijn in de tuin of het park, of tot rust laten komen met een boekje in een hoekje. Zorg dat ze een beetje kunnen ontspannen, eens even niet aan school denken, afgeleid worden.

De vraag ‘hoe was het op school’ ligt voor de hand, maar roept bij kinderen niet zoveel op. Ze antwoorden dan ook vaak ‘goed’, omdat ze weten dat het zo hoort, maar ze geven geen uitleg. Probeer een specifieke vraag te stellen: wat heb je geleerd over wiskunde, met wie heb je gespeeld, hoe ging je toets over WO?

Zet je kleinkind een gezonde snack voor: fruit, noten en rauwkost bijvoorbeeld. Vooral bessen en avocado’s zorgen voor ‘brain power’. Met een koekje of een stukje chocolade erbij voor de zoetekauwen.

Voor grootouders waar de kinderen ook huiswerk maken: motiveer ze om op tijd te beginnen. Benadruk het belang van kennis en kunde, en hoe versterkend en verrijkend het is om meer te weten en te kunnen.

En wat als je de kleinkinderen niet gaat ophalen van school?

Met ‘acute’ schoolstress krijg je wellicht minder te maken als je de kleinkinderen bijvoorbeeld vooral in het weekend ziet. Maar bij een kind onder chronische stress is het wel duidelijk. Ook dan kan je de druk verminderen door:

– oog te hebben voor de vooruitgang, en niet enkel voor het resultaat. Zeker bij kinderen die meer moeite hebben om mee te kunnen, is dit belangrijk: zij doen hun best, vaak nog meer dan kinderen met goede punten.
– problemen op school met de ouders te bespreken als de kleinkinderen niet binnen gehoorsafstand zijn.
– van tevoren geen beloning te beloven voor goede schoolresultaten. Enerzijds is ‘goed’ immers relatief: voor sommige kinderen is een 6 goed, voor anderen niet. En wat met een kind dat zijn stinkende best heeft gedaan, maar objectief toch niet ‘goed scoort’? Anderzijds kan zo’n belofte de druk om te presteren verhogen (met faalangst of blokkering tot gevolg), én het kan de motivatie doen dalen (ze werken dan alleen voor een beloning en niet voor de kennis en het leren).

 

Lees ook > Tips tegen stress door school

 

Volg de Gezinsbond ook op Facebook, Twitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten.

Tags: , ,