Nancy Goor is moeder van vier kinderen tussen 19 en 25 jaar. Toen zij naar school gingen, wilde Nancy ook leren lezen, schrijven en rekenen. Want dat kon ze onvoldoende. Dankzij de cursussen bij basiseducatie kon ze haar kinderen de kansen geven die zij had gemist. En ze kreeg meer zelfvertrouwen.
Pas als volwassene leren lezen, schrijven en rekenen: Nancy deed het. Door verschillende omstandigheden leerde ze dat namelijk niet goed in de lagere school. Op haar veertiende kreeg ze een depressie en belandde in de psychiatrie. De jaren daarop wisselden opnames en veranderen van school elkaar af. Op school werd zij vaak uit de les gehaald voor logopedie, waardoor ze nog meer lessen miste.
Altijd bang
Nancy trouwde en kreeg kinderen. Aan de schoolpoort voelde dat niet kunnen lezen en schrijven als een groot nadeel. Maar ook op andere plaatsen werd ze ermee geconfronteerd.
Nancy: “Toen die naar school gingen, hield ik me aan de schoolpoort afzijdig om te vermijden dat ik door de mand viel. Ik probeerde zoveel mogelijk op te vangen van wat andere ouders onder elkaar vertelden om toch een beetje op de hoogte te zijn. Naar een oudercontact durfde ik niet gaan.
Ik was altijd bang en kwam zo weinig mogelijk buiten. In de winkel kon ik niet berekenen hoeveel alles kostte en het wisselgeld niet natellen. Ik kocht vaak hetzelfde om niet voor verrassingen te komen.
De kinderen hadden vaak op school niet mee wat ze nodig hadden omdat ik de briefjes niet kon lezen. Ik voelde me een slechte moeder. Ik had allerlei trucjes om te verbergen dat ik niet kon wat anderen wel konden, maar stond constant onder stress.”
Naar basiseducatie
Toen het oudste zoontje in het eerste leerjaar zat, raapte Nancy haar moed bijeen en ging naar basiseducatie om beter te leren lezen, schrijven en rekenen.
Nancy: “Dat ik mijn kind wilde helpen was de motivatie die me over de drempel duwde, al was het met een bang hartje. Ik wilde kunnen wat mijn kinderen gingen leren, en hen altijd een stapje voor zijn. Dat is me gelukt tot de leerstof van het vijfde leerjaar.”
Meer zelfvertrouwen
Nancy: “Intussen had ik ervaren dat ik niet zo dom was als ik altijd had gedacht. Dat gaf me zelfvertrouwen. Een cursus assertiviteit hielp me om mijn mening te durven geven en te praten met leerkrachten of de directeur. Ik ging naar de oudercontacten en zat in het oudercomité. Ik werd zelfs leesmoeder.”
Steeds vrijer
Nancy: “Bij basiseducatie leerde ik ook werken met de computer en ik werd er voorbereid op het behalen van een rijbewijs. Ik werd steeds onafhankelijker en vrijer. Ik heb later zelfs mijn diploma hondeninstructeur gehaald, mijn grote passie. Een echt diploma: daar had ik vroeger niet van kunnen dromen.
Zelf kansen nemen
Nancy: “Bij basiseducatie zag men in mij wat niemand voorheen zag en ikzelf ook niet. Ik kreeg er de kansen die ik miste in mijn jeugd. Nu neem ik de kansen zelf. Je moet je afvragen wat je wil bereiken en er voor gaan. Ook al durf je eigenlijk niet goed. Als je een doel hebt, kan je daar veel voor opbrengen.
Ik deed het voor mijn kinderen. Ze hadden het niet gemakkelijk op school, maar ik kon hen steunen, met de leerkrachten gaan praten enz. Ik heb er veel in geïnvesteerd. Ik mag er niet aan denken dat ik hen aan hun lot had moeten overlaten omdat ik niets kon en durfde.”
Ouders zijn niet altijd ongeïnteresseerd
Nancy: “Ik wil iedereen die basisvaardigheden mist aansporen om cursussen te volgen. Ik ging ook jarenlang getuigen in de opleiding voor leerkrachten. Zij moeten beseffen dat er ouders zijn die hun brieven niet kunnen lezen, of niets durven vragen. Denk niet te snel dat ouders die niet naar een oudercontact komen niet geïnteresseerd zijn.
Smartschool
Nancy: Nu is er trouwens een andere vorm van ongeletterdheid: wie niet met smartschool overweg kan, mist veel communicatie met de school. Ik heb het geprobeerd, maar het lukte niet. Ik heb het aan de school laten weten. De meeste mensen zwijgen, ook al snappen ze iets niet, omdat ze niet als dom willen beoordeeld worden. Ik zwijg niet meer, want als niemand iets zegt, verandert het nooit.”
Heb je vragen over Smartschool? Lees dan zeker ‘Wat je als ouder moet weten over Smartschool‘.
Veilig Online
Uit onderzoek naar digitale vaardigheden blijkt inderdaad dat heel wat mensen digitaal niet ‘mee’ zijn. Daarom zet de Gezinsbond met ‘Veilig online‘ in op digitale geletterdheid. Heb je als ouder vragen over hoe je met digitale media moet omgaan in het gezin? Surf dan zeker eens naar Veilig online. Lees er alles over internet, privacy, sociale media en nog veel meer. Of vraag een vorming aan bij jou in de buurt!
Gepubliceerd op: 08/09/2018, laatste update op: 10/09/2018Week van de geletterdheid
Dit artikel verscheen in kader van de week van de geletterdheid ( 8 september – 14 september 2018). De week van de geletterdheid is een campagne van het departement Onderwijs, Vocvo, Netwerk Basiseducatie, Linc vzw, Kind & Gezin, Gezinsbond en Wablieft.
De campagne focust dit jaar op het versterken van ouders in geletterdheid. Nancy is namelijk niet de enige ouder in Vlaanderen die als volwassenen nog leert lezen, schrijven, rekenen en ICT gebruiken. Nog heel wat ouders hebben hier moeite mee: 1 op 10 is te laaggeletterd om goed te kunnen functioneren in de maatschappij. Daardoor kunnen zij hun kinderen onvoldoende ondersteunen. Zo gaat laaggeletterdheid verder van generatie op generatie.