Als we zo verder leven, dan volstaat de Aarde binnenkort niet meer om iedereen te voorzien in voeding. Door duurzame keuzes te maken kunnen we onze ecologische voetafdruk verkleinen. In de reeks ‘Meer dan mijn kassaticket’ willen Rikolto (voorheen Vredeseilanden), de Gezinsbond en een pak andere organisaties supermarkten aansporen de duurzame keuzes gemakkelijker te maken.

Niet enkel de voeding is een probleem. Ook de plastic waarin je eten in de supermarkt verpakt is, heeft een groot effect op je ecologische voetafdruk. Kunnen we dan niet gewoonweg al die plastic links laten liggen en in de plaats gebruik maken van duurzame zakjes?

Ongewenste verpakkingen

Vaak heb je gewoon geen keuze. Veel producten liggen al voorverpakt in de winkel. En al doe je nog zo je best om geen voorverpakte voeding te kopen, dan nog moet je vaak dunne plastic zakjes gebruiken om je verschillende soorten groenten en fruit van elkaar te scheiden. Zo eindig je met een winkelkar die niet alleen gevuld is met eten, maar ook nog eens met ongewenste plastic.

Ook Elke uit Londerzeel merkt dat probleem wanneer ze met haar dochters van 9 en 7 naar de supermarkt gaat en blogt erover op ‘Meer dan mijn kassaticket‘:

[Beste supermarkt],

Jawel, ik ga dus graag naar de supermarkt met mijn kinderen. Maar vaak zit mijn kar vol met spullen die ik helemaal niet wil hebben. Ik hoor u nu denken: “Ha ja, je kinderen zullen waarschijnlijk ongevraagd snoep in de kar gegooid hebben!”. Fout gedacht. Mijn flinke kinderen zijn niet de oorzaak van de ongewenste karinhoud. (OK, misschien een ietsiepietsie beetje). Nee, beste supermarkt, de grote verantwoordelijke, zijn al die overtollige verpakkingen.

Ik worstel namelijk wekelijks met de hoeveelheid verpakking waarmee ik naar huis ga. Ik doe anders echt mijn best. Maar neem nu de groente- en fruitafdeling. Ik kies al zoveel mogelijk voor producten die in bulk worden aangeboden. Zo vermijd ik alvast dat schaaltje waarop voorverpakt fruit veelal ligt.

Ik probeer ook zo min mogelijk plastic zakjes te nemen. Paprika’s, courgettes, venkel e.d. belanden rechtstreeks in de kar. Maar soms moet ik er toch aan geloven. Bij kerstomaatjes bijvoorbeeld, die heb je tegenwoordig in verschillende kleuren. Dat heeft wellicht voornamelijk een esthetische functie, maar het doet mijn kinderen ook meer groenten eten. En het staat ook wel goed in de bento, dacht ik in een poging de hipster uit te hangen. Dus keilde ik een assortiment in zo’n zakje.

Heel erg fout zo bleek. Het leverde me net geen kassa-rij-agressie op toen alle wachtenden moesten toekijken hoe de man met de scanner de tomaatjes in kwestie per soort opsplitste. Dat ze afzonderlijk gewogen moesten worden. Dat ze anders niet wisten wanneer ze welke kleur moesten bijbestellen. Dat ik dus de volgende keer beter 3 aparte zakjes maakte. DRIE ZAKJES?!? Voor een stuk of wat kerstomaatjes?!? Ja. Dat of één kleur kiezen.

Duurzame opties

Als Gezinsbond vinden wij het ontzettend belangrijk dat gezinnen duurzame keuzes kunnen maken. Gezinnen kunnen dat ook niet alleen. Supermarkten moeten ervoor zorgen dat gezinnen die keuzes kunnen maken en dat die keuze gemakkelijk is.

Wanneer je winkel kan je zoveel mogelijk je best doen om, net als Elke, de voorverpakte producten te laten liggen. Hopelijk volgt nu ook de supermarkt dat goede voorbeeld en voorziet het duurzame zakjes. Want dat is wat wij, net als Elke vragen:

[Beste supermarkt],

Ik beloof voortaan braaf mijn kerstomaatjes te sorteren. Net als mijn perziken en nectarines en alle andere zaken waarvoor u me al een keer scheef bekeek.

Mijn vraag aan u is: kunt u niet zorgen voor minder overtollige verpakkingen? En waar er toch zakjes nodig zijn, kunt u dan geen duurzame zakjes voorzien? Die bestaan toch al een tijdje? U liet ons in het verleden al massaal plooien voor, nou ja, de plooibak. Hoog tijd voor de volgende uitdaging!

Wil je graag weten bij wat je supermarkt je nog kan helpen duurzame keuzes te maken? Lees het hier.

De [Beste supermarkt]-reeks is een samenwerking van Maison Slash met Rikolto (Vredeseilanden), en verschillende andere partners zoals Gezinsbond, Fairtrade België, KVLV, Femma en Test Aankoop. Samen bundelen we onze stemmen richting supermarkten en retailers. In de loop van 2018 zullen daartoe nog verschillende ‘brieven aan supermarkten’ met belangrijke vragen worden gelanceerd.

Gepubliceerd op: 07/05/2018, laatste update op: 16/07/2018

Tags: , , ,