Ik wil graag een elektrische auto. Wat is het gevolg voor mijn elektriciteitsrekening? En kan ik mijn auto ook aan een gewoon stopcontact opladen?

Advies over energieHet stroomverbruik is afhankelijk van het type auto dat je kiest, je rijstijl en hoeveel kilometer je jaarlijks rijdt. Met een rustige rijstijl verbruikt een elektrische auto 15 tot 20 kWh/100 km.

Stroomkost

Voor wie jaarlijks 15.000 km aflegt, betekent dat een extra elektrisch verbruik van 2.250 tot 3.000 kWh. Of ongeveer 700 euro per jaar aan gekochte stroom.

Wek je de stroom zelf op met zonnepanelen, dan betaal je jaarlijks een prosumententarief. Dat bedrag is afhankelijk van je netbeheerder. Voor een installatie die 2.500 kWh opwekt, is dat ongeveer 250 euro. Daarnaast hebben de zonnepanelen ook geld gekost. Die aankoopprijs verdelen we over de elektriciteit die ze opwekken.

Tellen we de kost van de zonnepanelen en het prosumententarief samen, dan betaal je ongeveer 450 euro per jaar voor de elektriciteit die je auto verbruikt voor 15.000 km. Dat is 3 cent per kilometer. Rij je met een klassieke dieselwagen, dan betaal je ongeveer 6 cent per kilometer aan brandstof. Een dieselwagen kost dus het dubbele aan brandstof.

Laadtijd

Om je elektrische auto snel te laden, heb je een zware aansluiting nodig. Verzwaren is een eenmalige kost. Maar na de hervorming van de distributienettarieven in 2019 bepaalt de capaciteit van je aansluiting mogelijk mee je jaarlijkse tarief. Een zwaardere aansluiting zou dan betekenen dat je tarief stijgt.

De kans is wel groot dat tegelijk het prosumententarief verdwijnt. Maar of dit voor de bezitters van zonnepanelen een stijging of besparing zal betekenen is voorlopig nog onduidelijk.

Vernieuwing elektriciteit

Als je je elektriciteit zou laten vernieuwen, kies dan niet automatisch voor een driefasige aansluiting: de meeste elektrische wagens kunnen maar op één fase laden. Zeker als je een auto met een grote batterij koopt, is het interessanter een 1×40 ampère aansluiting te hebben, dan een 3×25 ampère.

Een alternatief is dat je je eigen laadpaal installeert. Die kan sneller opladen, als de aansluiting voldoende capaciteit heeft. Bovendien kan een slimme laadpaal automatisch het laadvermogen regelen, en zo steeds voldoende capaciteit overlaten voor de rest van je woning.

In de meeste gevallen is dat niet nodig, en gebruik je een gewoon stopcontact. Het slim regelen doe je dan lekker zelf.

LEES OOK: Zonnepanelen: is dat nog een interessante investering?

 

Meer vragen?

Deze consumentenvraag kwam aan bod in de Vraag & Antwoord-rubriek van De Bond (21 maart 2018). Heb je nog vragen of wil je een specifiek geval voorleggen? Contacteer dan de energieconsulent van de Gezinsbond via energieconsulent@gezinsbond.be of 02-507.88.60.
De Bond is het magazine voor leden van de Gezinsbond. Zij kunnen gratis beroep doen op advies van de Gezinsbond en genieten van tal van voordelen. Nog geen lid? Dat kan snel geregeld worden!

Tags: , , , , , ,