logo consumentenadviesMarijke is met haar gezin op vakantie in de Verenigde Staten. Ze krijgen er de kans om een veelbelovende basketbalwedstrijd mee te maken, de favoriete sport van haar zoon. De taxirit achteraf naar het hotel betalen ze met kredietkaart. Pas na hun terugkeer in België merken ze dat de taxichauffeur hen een veel te hoog bedrag aangerekend heeft. Kunnen ze dat geld alsnog terugvorderen? Welke stappen moet je ondernemen bij misbruik van een kredietkaart?

Als je vaststelt dat er met je Visa- of Mastercard onrechtmatige betalingen gebeurd zijn, dan kun je daarvoor een klacht indienen bij www.mijnkaart.be. Daar vind je zowel voor fraudeleuze als niet-frauduleuze transacties een betwistingsformulier.

Onderzoek

Ook Marijke is via die weg een klachtenprocedure opgestart. In haar geval ging het over een bedrag van 150 dollar dat de taxichauffeur onterecht bovenop de – al dure – ritprijs van 92 dollar aangerekend had. Visa/Mastercard onderzocht de zaak grondig door onder andere ook de versie van de taxichauffeur te horen. Die beweerde dat de klant na de sportwedstrijd zo euforisch was dat hij daarom een fooi van niet minder dan 150 euro wilde geven. De chauffeur had er zelfs nog aan toegevoegd dat het gezelschap dronken was, terwijl daar al helemaal geen sprake van was… Visa legde beide verklaringen naast elkaar en kwam tot het besluit dat Marijke wel degelijk te maken had met een oplichter. Uiteindelijk kreeg ze de te veel betaalde som volledig terugbetaald.

Tijdig signaliseren

Merk je ook een onregelmatigheid bij een betaling met je kredietkaart? Twijfel dan niet om deze transactie binnen de acht weken te betwisten. Bij frauduleuze transacties moet dat je uiterlijk binnen de dertien maanden na de betaling doen.

MEER INFO
Voor betwistingen met Bancontact, of Maestro neem je contact op met de kaartuitgever (meestal je bank).
Bij diefstal bel je naar Card Stop (070-344 344) om je kaart te laten blokkeren. Let wel, dit is niet simpel vanuit het buitenland.

 

cover de bond juni vakantie

Meer vragen?

Deze consumentenvraag kwam aan bod in de Vraag & Antwoord-rubriek van De Bond (juli 2019).
De Bond is het magazine voor leden van de Gezinsbond. Zij kunnen gratis beroep doen op advies van de Gezinsbond en genieten van tal van voordelen. Nog geen lid? Dat kan snel geregeld worden!
Heb je nog vragen of wil je een specifiek geval voorleggen? Contacteer de dienst consumentenzaken van de Gezinsbond, via mail (consumentenklachten@gezinsbond.be) of via telefoon (02-507.89.64). Deze dienst is gratis voor leden van de Gezinsbond.
Laatst bewerkt op: 19/08/2019

Tags: , , ,