Nina wil haar vriend verrassen met een concert van Niels Destadsbader, eind volgend jaar in het Antwerpse Sportpaleis. Als ze naar tickets googelt, komt ze meteen terecht op de website van Viagogo. Voor twee tickets betaalt Nina 240 euro. Daarbovenop mag ze nog eens 4 euro extra kosten en 60 euro administratiekosten opleggen, wat nergens online vermeld staat. Bovendien hoopt Nina dat het Sportpaleis haar tickets niet ongeldig verklaart door ze op een ‘blacklist’ te zetten.

logo consumentenadviesWas tickets via een doorverkoopsite kopen wel een goed idee?

We kunnen kort en krachtig zijn: nee. Alleen al een vergelijking met de officiële ticketprijs maakt dat duidelijk: die tickets kosten in het Sportpaleis maximaal 48,66 euro per ticket.

Woekerprijzen verboden

In ons land is het sinds 2013 verboden om tickets te verkopen met woekerwinsten, en dat is exact wat Viagogo doet. Het aantal klachten over dergelijke sites blijft stijgen, meestal omdat ze buitenlands zijn. Viagogo bijvoorbeeld is Zwitsers. Hierdoor vallen ze niet altijd onder een reglementering waarbij doorverkopen verboden of geregeld is.

Bij ons mag je alleen in specifieke gevallen een ticket doorverkopen, bijvoorbeeld als je plots ziek bent. Maar ook dan moet je je houden aan de prijs die op het ticket vermeld staat. Sommige festivals of concertorganisatoren bieden daarvoor een specifieke service aan.

Kredietkaart

Gelukkig heeft Nina met kredietkaart betaald. Via de charge back-procedure kan ze haar transactie laten blokkeren op basis van onwettelijke praktijken, fraude en oplichting. Daarvoor moet ze wel binnen de drie maanden na haar aankoop het betwistingsformulier van de uitgever van de kredietkaart invullen.

Als ze Visa of Mastercard gebruikt heeft, vindt ze dat formulier op www.mijnkaart.be.

 

cover de bond november kinderrechtenMeer vragen?

Deze consumentenvraag kwam aan bod in de Vraag & Antwoord-rubriek van De Bond (november 2018).
De Bond is het magazine voor leden van de Gezinsbond. Zij kunnen gratis beroep doen op advies van de Gezinsbond en genieten van tal van voordelen. Nog geen lid? Dat kan snel geregeld worden!
Heb je nog vragen of wil je een specifiek geval voorleggen? Contacteer de dienst consumentenzaken van de Gezinsbond, via mail (consumentenklachten@gezinsbond.be) of via telefoon (02-507.89.64). Deze dienst is gratis voor leden van de Gezinsbond.
Op de hoogte blijven van onze laatste tips en al ons advies? Je kan de Gezinsbond volgen op allerlei manier:
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

 

Tags: ,