Pas gescheiden, een tijdje werkloos, ziekte in het gezin of een niet goed betaalde job: dan weet je dat elke cent telt. Deze tips om te besparen op vlak van voeding, water en elektriciteit helpen je op weg. Omdat kleine beetjes een groot verschil kunnen maken.

KOKEN

1. Maak een weekmenu: beter nog dan een boodschappenlijstje helpt een weekmenu herinneren waarom je iets koopt (of niet). Dat vermindert ook de hoeveelheid voeding die je weggooit.

2. Of leer koken met restjes: echt een kunst!

3. Wees gematigd flexibel: is er een grote promotie, durf dan van je originele plan af te wijken.

4. Maar let ook op met promoties: ze zijn niet altijd zo interessant als ze lijken.

5. Vergelijk de kiloprijs: verpakkingen (en promoties) kunnen misleiden.

6. Vul je maag: voor je naar de winkel gaat weliswaar 😉

7. Vermijd de avondspits: je hebt honger, bent moe en bij de kinderen hetzelfde. Doe boodschappen met een fris hoofd.

8. Overweeg online aankopen. Er komt een kost bij, die bij bepaalde aankopen ook weer wegvalt. En je bespaart wel op impulsaankopen (en tijd), dus misschien toch af en toe overwegen?

9. Laat de kinderen thuis. En als dat niet mogelijk is, spreek dan af waar ze zeg in hebben. Ze niets laten kiezen is meestal moeilijker dan ze iets laten kiezen dat je toch al ging kopen, zoals koeken voor op school of yoghurt. Is je budget echt heel beperkt, geef ze dan een gelimiteerde keuze. Niet het volledige koekenrek maar keuze uit twee of drie opties.

10. Indien mogelijk: doe bulk-aankopen (in promotie!) van producten die je altijd kan gebruiken en niet bederven, zoals rijst, pasta of tomatensaus.

DIEPVRIES & KOELKAST

11. Laat voeding ontdooien in de koelkast: gezonder, want minder bacteriegroei, én goedkoper, want de koelkast moet minder vaak aanslaan.

12. Ontdooi de diepvries zodra er ijsvorming is: dat vréét energie.

WARMTE

13. Als je rolluiken hebt: gebruik ze slim! Dicht in de winter bij extreme kou om de warmte binnen te houden, dicht in de zomer bij hitte om de warmte buiten te houden.

14. Zet de verwarming een graad lager en doe een extra trui aan. Behalve als je thuiswerkt aan een computer of de kinderen thuis studeren, want dan bevriezen de handen meestal. Een warme thee of soep kan dan wel helpen om op te warmen zonder de verwarming te laten aanslaan.

WATER & WAS

15. Neem een douche ipv een bad. Doe je dat al en wil je nog besparen? Zet een timer!

16. Laat het water niet lopen bij het tanden poetsen of schoonmaken.

17. Een bespaarknop op douche én toilet helpen ook, of regenwater gebruiken.

18. Draai enkel volle wasmachines.

19. Gebruik hem dan, zeker voor wassen van 40 of 60 graden. De was doen duurt langer maar verbruikt minder water en wast op lagere temperatuur (ook als je een temperatuur instelt!). Vooral voor vuile was is dit interessant: de was weekt langer en wordt dus properder bij minder graden.

20. Doseer je wasmiddel juist: wasmiddel is duur! De juiste dosering kan je heel wat besparen. Je was wordt niét schoner van meer wasmiddel.

21. De voorwas kan je meestal ook overslaan. Weer bespaard!

22. Water uit de condensatiedroogkast kan ook gebruikt worden om schoon te maken of te strijken.

23. Of beter nog: skip strijken. Zwier de was niet té droog, zo kan je letterlijk de plooien gladstrijken. Door deftig te laten drogen en op te hangen, kan je droogkast en strijkkosten besparen.

UITGEVEN

24. Noteer je uitgaven. Pijnlijk maar het wordt snel duidelijk waar het meeste geld naartoe gaat. Het vraagt wel wat discipline.

25. Betaal cash. Beetje onwennig in het begin want ‘zie dat je te weinig hebt’, maar het zet wel een extra rem op de uitgaven.

 

Ook het lidmaatschap van de Gezinsbond ‘koopt’ je veel korting op uitstapjes en noodzakelijke uitgaven, zoals schoenen. Maar dat wisten jullie al natuurlijk…

 

Verschillende van deze tips verschenen eerder al in onze publicatie voor alleenstaande mama’s en papa’s, Enig Stuk.

Meer tips en tricks kan je steeds volgen via onze Facebookpagina of door lid te worden van De Gezinsbond. Klik hier en ontdek de vele voordelen waarvan je kan genieten als lid.

Tags: , , , , ,