Ingrid dacht even snel pijnboompitten in te slaan. Maar ze aarzelde: koopt ze pijnboompitten van het huismerk of van het biolabel? Beste supermarkt, wat te kiezen?!

Een duurzaam product uit het rek van de supermarkt halen is niet simpel. De oorsprong van de ingrediënten is niet duidelijk, net zomin als de omstandigheden en de prijs voor de arbeiders en/of de boeren. Als een bioproduct uit China blijkt te komen, bijvoorbeeld, is dat dan een slimme keuze?

LEES OOK: Hoe kunnen gezinnen gezondere keuzes maken?

Campagne ‘Meer dan mijn kassaticket’

Als Gezinsbond vinden wij dat gezinnen niet alleen hoeven te staan bij voedselkeuzes, ook de supermarkt kunnen helpen om de keuze voor duurzame producten gemakkelijker te maken. Dat is exact wat de nieuwe campagne ‘Meer dan mijn kassaticket’ van Vredeseilanden wil bereiken.

Wij als kopers zijn immers meer dan ons kassaticket. Dat kassaticket zegt niet alles. Het toont misschien wel wat we kiezen, maar niet waarom we die producten kiezen. Toch is dat wat supermarkten menen te weten.

Maar als wij, consumenten, niet kunnen zien welk product duurzaam is en welk niet, hoe kunnen we kiezen wat voor ons telt? En hoe kunnen supermarkten dan afleiden dat ‘CO2-uitstoot’, ‘eerlijke prijzen’ of ‘het milieu’ voor ons niet belangrijk zijn?

Dat kunnen ze niet. Daarom startte Vredeseilanden de campagne ‘Meer dan mijn kassaticket‘. Doe zelf mee, en zorg ervoor dat duurzame keuzes de makkelijkste keuzes worden.

Pijnboompitten

Deze eerste brief over pijnboompitten, van Ingrid Renders (Maison Slash), klinkt meteen bekend in de oren…

Beste [supermarkt],

Ben ik toch even een bofkont. Had mijn wederhelft weer iets lekkers verzonnen met pijnboompitten. Heerlijk om mee te koken, maar een dure affaire op het kassaticket. En dus ook een overwogen keuze waard van twee minuten extra.

Ooit las ik dat je best pijnboompitten kiest uit Italië. Maar helaas, de keuze die ik in de winkel kreeg, ging tussen bio-pijnboompitten aan 9 euro, of een bakje dubbel zo groot en gewoon van het huismerk aan de helft van de prijs.

En, ook beiden uit China. China?! Als er een land is dat ik absoluut niet associeer met duurzame landbouw, dan is het wel het land van de rode lampionnen. Allez, het is maar van horen zeggen.

Dat deed me verder denken over het label bio. Wat betekent dat label eigenlijk? Waarom zou ik in dit geval het dubbele van de prijs betalen voor een potje pijnboompitten? Hoe vind ik mijn weg doorheen alle labels?

Want eerlijk? Ik ben voor de goedkope variant gegaan. Maar het blijft me achtervolgen. Heb ik nu een boer in de armoede geduwd? Heb ik mijn kinderen vergiftigd met zwaar bespoten brol? Of heb ik snel en handig een lepe marketingtruc omzeild?

Dus [Beste supermarkt], kan je mij geruststellen over de goedkopere pijnboompitten? Want ik zou niet weten hoe ik hier zelf aan zou moeten beginnen.

Reactie

Drie supermarkten hebben intussen gereageerd. Delhaize gaat uitvoerig in op China als leverancier en benadrukt dat alle leveranciers voldoen aan de normen. Ook Carrefour verdedigt de keuze voor China: de vraag steeg te snel en enkel deze Chinese leveranciers voldeden aan de eisen van Carrefour en de Europese Unie. Colruyt specifieert waar de prijsverschillen vandaan komen: behandeling met biologisch product en al dan niet geroosterd, hebben een impact op de prijs; net als marktschommelingen.

Lees de volledige reacties op de blog ‘Beste supermarkt’.

De [Beste supermarkt]-reeks is een samenwerking van Maison Slash met Rikolto (Vredeseilanden), en verschillende andere partners zoals Gezinsbond, Fairtrade België, KVLV, Femma en Test Aankoop. Samen bundelen we onze stemmen richting supermarkten en retailers. In de loop van 2018 zullen daartoe nog verschillende ‘brieven aan supermarkten’ met belangrijke vragen worden gelanceerd.
Gepubliceerd op: 15/01/2018, laatste update op: 15/10/2018

Tags: ,