Kiezen voor gezonde voeding biedt je een grotere garantie op een goede gezondheid. Kies je voor gezonde én milieuverantwoorde voeding, dan boek je dubbele winst. Voor je eigen gezondheid en voor onze planeet.

Milieuverantwoorde voeding

In 2017 maakten we kennis met de omgekeerde voedingsdriehoek. Sinds de invoering wordt er minder vlees en fastfood gegeten en worden meer groenten geconsumeerd. Deze driehoek helpt ons dus niet alleen een gezonde levensstijl na te streven, maar houdt ook rekening met het milieu.

LEES OOK > Gezond koken met de nieuwe voedingsdriehoek

Gezonde én milieuverantwoorde voeding is dubbele winstToch blijft een gezonde én milieuverantwoorde voedingskeuze maken, makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom is de voedingsdriehoek nu door Gezond Leven aangepast met tips die ons helpen om gezonder én milieubewuster te eten.

Voedsel produceren heeft een enorme impact op ons gebruik van water en gronden. Soms met een negatieve weerslag op de biodiversiteit en de water- en bodemkwaliteit.

Kiezen voor gezond én milieuverantwoord voedsel is zonder twijfel een noodzaak. Vóór onze gezondheid en vóór een betere omgeving en natuur.

Gezond Leven-tips die je een handje op weg helpen

1) Eet minder vlees en meer peulvruchten

Eet een kleiner stuk vlees en doe dit hoogstens éénmaal per dag. Hou er rekening mee dat gevogelte, vis en eieren beter zijn dan rood vlees.

Las ook minstens één veggiemaaltijd per week in. Voor vleesvervangers kies je best de pure vorm, zoals tofu of seitan.

Plantaardige vleesvervangers bevatten geen vitamine B12 en maar weinig ijzer. Wissel ze dus af en toe toch nog af met vlees of vis.

Om geen vitamine B12 of ijzertekort te ontwikkelen moeten vegetariërs daarom ook andere eitwitrijke producten als zuivel of eieren op het menu zetten. Veganisten moeten extra supplementen nemen omdat zij geen zuivel of eieren eten.

Peulvruchten zijn niet alleen milieuverantwoord, maar ook een gezond en goedkoop alternatief voor vlees. Ze zitten boordevol eiwitten en pectine. Pectine doet je slechte cholesterol verlagen.

Tip: beleg je boterham gezonder met hummus, linzenpaté of rode bieten-feta spread
Tip: kikkererwten, linzen, witte bonen en bruine bonen zijn ideale eiwitbronnen

2) Eet meer seizoensgebonden fruit en groenten

Vooral producten die met het vliegtuig naar ons land komen, hebben een grote negatieve impact op ons milieu.

Kiezen voor lokaal gekweekte groenten of fruit is goed. Kiezen voor groenten en fruit uit het seizoen, gekweekt in volle grond, is nog beter. Dat zorgt voor minder energieverbruik en CO2-uitstoot bij de teelt zelf. Je hebt immers geen verwarmde serres of koelinstallaties nodig bij de kweek.

Als je gezond en gevarieerd eet en heel de groente- en fruitkalender volgt, krijg je in de vier seizoenen alle nodige voedingsstoffen binnen. Ook belangrijk: verse groenten en fruit, waar de tijd tussen oogst en consumptie beperkt is, zijn smaakvoller!

Tip: Met de seizoenkalender voor groenten en fruit van Velt ontdek je per maand van welke groenten en vruchten je kunt genieten.

3) Eet en drink zo weinig mogelijk lege calorieën

Producten met lege calorieën zijn energierijk, maar hebben een lage voedingswaarde. Ze hebben vaak een hoog gehalte aan vet, suiker en/of zout, maar weinig of geen voedzame stoffen zoals vitaminen, mineralen en vezels. Ze vullen wel, maar voeden niet. Voorbeelden zijn chips, taart, wijn …

Lege calorieën hebben we niet nodig om gezond te leven. Bij te hoge inname kunnen ze zelfs onze gezondheid schaden. Daarom bevinden ze zich in de rode bol buiten de voedingsdriehoek.

Ongezond dus, maar wel aantrekkelijk. Gun jezelf af en toe eens zo’n extraatje als een guilty pleasure. Zolang je de voedingsmiddelen uit de essentiële voedingsgroepen niet systematisch vervangt door producten uit de restgroep is er geen probleem.

4) Drink vooral kraanwater

Kraanwater is de beste dorstlesser. De kwaliteit wordt zorgvuldig gecontroleerd. Kraanwater drinken, vermijdt plastic afval en transport. En het is goedkoper.

5) Vermijd voedselverlies en matig je consumptie

Meer eten dan je lichaam nodig heeft, werkt overgewicht in de hand. Bovendien zorgt voedselverlies voor onnodige verspilling van grondstoffen en energie. Het betekent een extra belasting op het milieu.

De aangepaste voedingsdriehoek schotelt ons een ideaalbeeld voor. Dat beeld nastreven zal je niet elke dag even goed lukken. Zolang je blijft proberen, zit je op het juiste spoor. Het gezonde en ecologische spoor, een spoor goed voor mens, dier en planeet.

LEES OOK > Tips én inspiratie om een gezond en gevarieerd weekmenu op te stellen

Volg de Gezinsbond ook op FacebookTwitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.

Gepubliceerd op: 04/05/2021

Tags: , ,