Koen Develter en Melanie Vanstaen wonen met hun kinderen Stan en Martijn aan de rand van Roeselare, op vier kilometer van het centrum. Ze doen het zonder tweede auto. “Als je eerst de vraag stelt: ‘Kan dit ook met de fiets?’, dan merk je dat het vaak even goed of zelfs beter lukt!”

Melanie had een auto nodig voor haar werk maar Koen niet. Toen er kinderen kwamen, wilden ze het zonder tweede auto proberen. Dus dachten ze na over andere oplossingen.

Bakfiets: te duur?!

“Een auto neemt te veel plaats in, verbruikt te veel energie, maakt te veel slachtoffers en kost een bom geld op de koop toe”, zegt Koen. Toen Stan vier maanden was, deed een bakfiets zijn intrede in het gezin.

“Mensen zeggen: ‘dat is toch duur?’ Maar in vergelijking met wat een auto kost, is het een peulschil. We hebben de aankoop al dubbel en dik terugverdiend. Nu de kinderen zelf fietsen komt de bakfiets nog van pas bij koud weer of regen. Dan gaat ‘de tent’ erover en blijven ze droog. Het wordt wat krap voor Stan, maar voorlopig lukt het nog.”

Tijdsverlies?

“Koen overweegt altijd eerst de fiets”, zegt Melanie, “gemakzucht en vermeende tijdswinst doen mij al sneller eens in de auto stappen. Al heb ik dankzij Koen ook wel meer de ‘denk eerst fiets’-houding ontwikkeld.

“Ik moet toegeven dat de fiets vaker dan ik vermoedde een perfect alternatief is.”

Tijdswinst vinden Koen en Melanie een vals argument voor de auto. “Voor afstanden tot vijf kilometer, en zeker naar de stad, gaat het minstens even snel met de fiets. Zeker als je de tijd meerekent van het parkeren, wat je meestal niet vlakbij je bestemming kan doen. En als het al eens drie minuten sneller zou zijn met de auto, wat maakt dat nu uit?”

Fietsen met de kinderen

Stan fietste op zijn vijfde al mee naar school, Martijn was nog geen vier. “We moeten een drukke rijksweg over, maar ze weten dat ze langs de weg geen kuren moeten uithalen en meteen moeten gehoorzamen als wij richtlijnen geven en daar houden ze zich ook aan”, zegt Melanie.

“Aan een voorrang van rechts moeten ze van mij altijd stoppen. Rekenen op het inschattingsvermogen van de kinderen en de automobilisten doe ik niet.”

Onverantwoord?

“Sommige mensen vinden het onverantwoord met zulke jonge kinderen, maar het is volgens mij veel gevaarlijker als je hen op hun twaalfde naar school laat fietsen terwijl ze niet de voorbereidende jaren onder begeleiding hebben gehad.”

“Wij houden ook wel eens ons hart vast, en ik zeg altijd dat het me een jaar van mijn leven zal kosten, maar dat zou evengoed zo zijn als ze op hun achtste die verkeersvaardigheid nog zouden moeten leren. Het is niet zozeer onverantwoord om met kinderen te fietsen, het gevaarlijke verkeer is onverantwoord.”

Auto  soms wel handig

Koen en Melanie mogen dan wel fervente fietsers zijn, voor sommige verplaatsingen komt de auto goed van pas. Als het regent bijvoorbeeld. “Dan neem ik de auto”, biecht Melanie op, al doet Koen het dan wel met de bakfiets.

“Ook voor werk en familiebezoeken is de auto nuttig. Onze ouders wonen op 15 kilometer, da’s niet echt ver, maar toch te veel voor jonge kinderen. Dat doen we meestal met de auto.”

Te veel reistijd

“Ook naar mijn zus in Geel nemen we de auto. Vroeger gingen we wel eens met de trein. Maar we doen er een kleine vijf uur over alles bijeen genomen, dan moet je vroeg vertrekken om er tegen de middag te zijn en al rond vier uur de terugtocht aanvatten. Da’s ons toch te veel reistijd.”

Kinderen te moe

“Voor uitstappen die we wel met de trein doen, rijden we meestal met de auto naar het station omdat de kinderen na zo’n dagje uit te moe zijn om nog vier kilometer naar huis te fietsen.

“De auto is voor een aantal zaken echt handig, alleen jammer dat hij de fiets heeft verdrongen voor verplaatsingen die perfect met de fiets te doen zijn.”

Een kwestie van organisatie

“Bewust omgaan met mobiliteit vergt soms wat organisatie”, geeft Melanie toe. “Meer dan als je voor alles de auto neemt. Als Stan na school nog een activiteit heeft, breng ik de kinderen bijvoorbeeld ‘s morgens met de fiets naar school. Ik ga hen na schooltijd ophalen, fiets mee naar de yoga of wat dan ook, laat Stan en fiets daar achter en rijd met Martijn naar huis. Koen pikt Stan op als hij van het station komt en fietst met hem naar huis.”

Om Stan naar de jeugdmuziekschool te brengen carpoolen we met twee vriendjes. “Wij brengen en de mama van de andere kindjes haalt hen op of omgekeerd. Die mama doet dat niet met de fiets”, zegt Koen.

Huiskeuze

Helemaal zonder auto hebben we nooit overwogen. We wonen te ver van het centrum om gebruik te maken van Cambio en het openbaar vervoer is hier beperkt. Dat is anders als je in de stad woont. Daar hebben we eerlijk gezegd niet aan gedacht toen we dit huis kochten. We kijken uit over de velden, en wonen hier heel graag, en vier kilometer fietsen is niet veel.

Maar eens er kinderen zijn is het nog net iets makkelijker als je wat dichter bij het centrum woont. Misschien hadden we destijds een bakfiets met elektrische ondersteuning moeten kopen, dat vergroot je actieradius.”

Te jong voor elektrisch?

Melanie vult aan: “Ik heb zelf al een paar jaar een elektrische fiets, destijds gekocht om naar mijn werk te fietsen. Mensen doen er vaak lacherig over: ‘daar ben ik nog te jong voor.’ Zijn zij zelf dan niet te jong om voor alles de auto te nemen?

Ik vind die elektrische fiets een heel nuttige aankoop. Het laat me toe ook bij iets verdere afstanden de fiets te nemen en je komt niet bezweet toe op je bestemming. Ook dat is van belang in bepaalde omstandigheden.”

De voordelen worden groter

Er verandert hier en daar wel iets in het denken over en omgaan met mobiliteit, al gaat dat traag. Toen wij zeven jaar geleden onze bakfiets kochten keken mensen daar in Roeselare nog van op, nu zie je er al meer. Laat ons hopen dat het automatisme om voor alles de auto te nemen, meer en meer moet wijken voor een bewust omgaan met mobiliteit.

Als je altijd eerst de vraag stelt: ‘Kan dit met de fiets?’ merk je dat het heel vaak even goed of zelfs beter lukt. Het verkeer en onze gezondheid kunnen er maar goed bij varen.”

Dit artikel verscheen eerst in De Bond, de gratis gezinskrant voor leden van de Gezinsbond. Foto: Kristof Ghyselinck

De Gezinsbond en Gezinssport Vlaanderen steunen Woensdag Fietsdag. Deze campagne wil Vlaanderen op de fiets krijgen. Omdat de auto nemen vaak een gewoonte is. En omdat alle excuses goed zijn om toch maar niet te fietsen. Te nat, te koud, te moeilijk …

Menselijk? Oh ja. Wenselijk? Iets minder. Want de files worden er niet minder op. En de lucht niet gezonder. Eén dag per week op je zadel maakt al een groot verschil. Woensdag fietsdag geeft je net dat trapje extra, met supportersploegen, beloningsbadges, tips en prijzen.

Schrijf je in en word lid van het grootste peloton van Vlaanderen! Deel je ervaringen via #GoWithTheVelo. Alle remmen los!

Woensdag Fietsdag is een campagne van Cera en KBC, in samenwerking met Gezinsbond en Gezinssport Vlaanderen, Mobiel 21 en nog vele anderen.

Meer weten? Dat kan door De Gezinsbond te volgen via Facebook en/of Twitter.

Gepubliceerd op: 15/06/2017, laatste update op: 07/12/2017

Tags: , , , , , , , , ,