De fiets: in deze corona-tijden is hij door velen herontdekt. Terwijl koning auto werkloos aan de kant blijft staan, is het op straten en jaagpaden een bont gewemel van stadsfietsen en koersfietsen, loopfietsjes en e-bikes. Maar zullen we ook na de coronacrisis blijven fietsen? En hoe kunnen we dat prettiger en veiliger maken?

Fiets in opmars

De fiets lijkt wel alomtegenwoordig de laatste maanden. Maar ook voor de corona-mantra’s van ‘essentiële verplaatsingen’ en ‘blijven bewegen’ was de fiets al aan zijn opmars bezig. Meer dan één op de tien werknemers gaat tegenwoordig geregeld met de fiets naar het werk. Dat zijn er dubbel zoveel als vijf jaar geleden.

We staan met de auto dan ook steeds vaker stil in het verkeer. Investeringen in de fiets zijn dus geen overbodige luxe. En er wordt wel aan de weg getimmerd: zo krijgt het netwerk van fietssnelwegen bijvoorbeeld steeds meer vorm.

Ontsnappen op de fiets

Maar de afgelopen maanden heeft de fiets pas echt een glansrol gekregen. De routes naar het werk en naar school bleven veelal links liggen, maar dankzij het mooie weer was de keuze voor de fiets snel gemaakt.

Geen betere manier om de vier muren van onze corona-quarantaine even te ontsnappen dan op ons stalen ros. Zo zijn we met z’n allen op zoek gegaan naar de allermooiste plekjes en fietslussen bij ons in de buurt. En dat doet deugd, zoveel is zeker.

LEES OOK > Zo lukt het zonder tweede auto

Doordat er minder auto’s rondreden, voelden we ons als fietser ook veiliger op de weg. Alleen die anderhalve meter afstand houden blijkt al te vaak een probleem.

Sommige steden en gemeenten hebben dat begrepen, en hebben meer plaats gemaakt voor fietsers en voetgangers. Het belang van meer ruimte voor de zachte weggebruikers is vandaag dan ook duidelijker en dringender dan ooit.

Blijven fietsen allemaal

Stilaan worden de corona-maatregelen versoepeld, en mogen we ons opnieuw meer verplaatsen met de auto. Het is als fietser even wennen aan de grotere drukte op straat. Een ding staat vast: we moeten op zoek naar een nieuw evenwicht op de weg, en koning auto zal wat aan plaats moeten inboeten.

Dat vindt ook Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters, die pas een nieuwe campagne heeft gelanceerd: Blijven fietsen allemaal. Om het fietsen te stimuleren heeft ze een toolbox gelanceerd voor de gemeenten, met concrete acties om in de coronatijd – of langer – de publieke ruimte te herverdelen.

Dat kan bijvoorbeeld met een fietsstraat, of door een fietspad te verbreden, maar ook met extra fietsenstallingen en wegmarkeringen. De ingrepen moeten meer fysieke afstand creëren voor het anderhalvemeteren, en besmetting vermijden. Ook de schoolomgeving en de fietsroutes naar school wil de minister verbeteren.

Maak fietsen prettiger en veiliger

Het is nu dus het uitgelezen moment om ook zelf mee te werken aan een betere fietsinfrastructuur. Kruist jouw vaste route een onveilig punt? Moet het autoverkeer afgeremd worden vlak bij school? Laat het weten aan de gemeente, en wie weet wordt het pijnpunt sneller aangepakt. Ook Route2School brengt veilige schoolroutes en knelpunten in kaart.

Ligt het fietspad schots en scheef, moet je zigzaggen om paaltjes heen, of palmt de groene berm het fietspad in? Dat kun je behalve bij de gemeente ook melden op het Meldpunt Wegen. Ook de lokale afdeling van de Fietsersbond hoort graag wat je te vertellen hebt.

Als we allemaal onze fietsersstem laten horen, kunnen we het prettiger en veiliger maken voor iedereen om te blijven fietsen. Nu én na de coronacrisis.

Meer goedgezinde tips kan je terugvinden in onze Facebookgroep.

Volg de Gezinsbond ook op Facebook, Twitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten.

Gepubliceerd op: 16/05/2020

Tags: ,