De coronatijd heeft heel wat mensen al heel wat slapeloze nachten bezorgd. Volgens een recente bevraging zou er een verband kunnen zijn tussen Covid-19 en verminderde slaap. Nu en dan nemen sommigen hun toevlucht tot slaapmedicatie, maar dat lost het probleem niet op. Kan een slaaptraining wel een oplossing zijn voor slapeloosheid?

Slapeloosheid

Een op de tien mensen slaapt chronisch slecht en bijna een derde kampt met acute slaapproblemen.

Ons land was al koploper in slaapmedicatie en corona heeft ons nog meer naar de slaappillen doen grijpen. Zo is de verkoop zonder voorschrift van het slaaphormoon melatonine of slaapmiddelen van plantaardige oorsprong in december vorig jaar zelfs met 41 procent gestegen.

Wie worstelt met een chronisch slaaptekort, zoekt de oplossing beter niet in (verslavende) slaapmedicatie. Belangrijk is de oorzaken van het probleem aan te pakken, liever vandaag nog dan morgen.

LEES OOK > Spanning en onrust bij kinderen door corona: hoe ga je ermee om?

Slaaptraining

Slaaptraining – waarbij je in zes of zeven weken tijd bepaalde technieken onder de knie krijgt – toont aan dat dit ook kan. Ruim tachtig procent van de deelnemers wint al kort na deze cognitieve gedragstherapie aan slaapkwaliteit. En ook op langere termijn blijft bij velen de slaapkwaliteit behouden.

De kern van een slaaptraining is om zonder medicatie tot een goede slaaphygiëne te komen, en zo een gezond bioritme te herstellen. Door een slaapdagboek bij te houden, krijg je meer kennis en inzicht in je eigen slaapgedrag, waardoor je beseft welke factoren je slapeloosheid in stand houden.

De technieken (o.a. relaxatie en mindfulness) helpen je om je brein weer tot rust te brengen en eventuele piekergedachten te parkeren. En weet vooral dit: slaap is een gedrag dat je zelf kan corrigeren en dus ook verbeteren.

LEES OOK > Hoe meer slapen als mama van een pasgeboren baby

Meer info

In heel wat erkende slaapcentra kan je slaaptraining of ‘Cognitieve Gedragstherapie voor Insomnia’ volgen. Vraag je huisarts hierover meer details.

Dit artikel verscheen in mei 2021 in De Bond, het ledenblad van de Gezinsbond. De Bond kan ook bij jou (gratis!) in de bus vallen. Het enige wat je hoeft te doen, is lid worden. Nieuwtjes en activiteiten van de Gezinsbond meevolgen kan ook via FacebookTwitter en Instagram.

Gepubliceerd op: 29/04/2021

Tags: ,