Inclusief onderwijs, het is proces van zoeken en leren. De ouders zijn daarbij van onschatbare waarde. Daarom heeft de Gezinsbond met steun van het departement onderwijs van de Vlaamse overheid in het e-dossier Hefbomen voor inclusie gebundeld welke maatregelen voor inclusief onderwijs volgens ouders het verschil maken voor hun kind.

We bevroegen de ouders van kinderen met bijzondere zorgnoden in het basis- en secundair onderwijs. We zijn daarbij niet op zoek gegaan naar de grote succesverhalen, maar net naar de kleinere ervaringen die soms voor een grote doorbraak op de klasvloer zorgen.

Hefbomen voor inclusie

“Wanneer echt geluisterd wordt naar ouders en in dialoog wordt gegaan voor redelijke aanpassingen, dan zie je echt ‘resultaten’ die niet alleen positief zijn voor het kind, maar ook de draaglast van ouders en leerkrachten verminderen. Ouders hebben namelijk een unieke kijk op de schoolloopbaan van het kind die leerkrachten niet hebben.”

 

 

 

 

 

inclusie interview Adayah
Foto: Kristof Ghyselinck

De 13-jarige Adayah is een tiener zoals haar klasgenoten, maar toch een beetje anders. Ze heeft namelijk DCD of dyspraxie. Ze kan motorische handelingen moeilijker aanleren en automatiseren. Met extra ondersteuning lukt het haar om gewoon onderwijs te volgen. En ze weet al wat ze later wil worden; daarvoor wil ze bouwen op haar eigen talenten. Mama Saara doet hun verhaal aan de Bond.

 

Zin om Adayah en Saara zelf aan het woord te zien en te horen? Bekijk dan een kort filmpje met hen. Ook Sandra, mama van drie zonen met bijzondere zorgnoden, vertelt voor de camera over haar ervaringen met inclusie in het onderwijs.

 

Het interview met Saara verschijnt ook in De Bond, het ledenblad van de Gezinsbond. De Bond kan ook bij jou (gratis!) in de bus vallen. Het enige wat je hoeft te doen, is lid worden. Tips en advies, nieuwtjes en activiteiten van de Gezinsbond meevolgen kan ook op Facebook, Twitter en Instagram.
 
Gepubliceerd op: 15/12/2019

Tags: , , , ,