Gezonde voeding is een bezorgdheid van ons allemaal, maar de tijd en de energie ontbreken soms. De nieuwe voedingsdriehoek helpt een handje: geen vastgelegde hoeveelheden meer, minder regels. Wel tien geboden die je bij elke maaltijd kan toepassen.

De nieuwe voedingsdriehoek zet de wereld op zijn kop. Letterlijk, want de bekende piramidevorm is omgedraaid. De reden daarvoor is niet ver te zoeken: de basis van elke maaltijd, het meest belangrijke, moet bovenaan: plantaardige voedingsstoffen dus. De driehoek houdt rekening met wat goed is voor ons lichaam én het milieu.

Hoe ga je nu aan de slag met de nieuwe voedingsdriehoek?

Hoe ga je er nu mee aan de slag? VigeZ, het Vlaams Instituut voor Gezond Leven, stelde deze geboden op. Op de website gezondleven.be vind je ook praktische tips voor een gezond ontbijt, gezonde lunch én gezonde snacks.

Wat eten we?

1. Begin bij groenten en fruit

De basis van elke maaltijd zijn groenten en/of fruit, in combinatie met graanproducten en/of peulvruchten. In beperkte mate kunnen er plantaardige oliën en noten aan worden toegevoegd.

Tip: Als je peuter geen groenten eet, kan je misschien dit proberen.

2. Vul een beetje aan met gevogelte, vis, kaas of eieren

Dierlijke producten hoeven zeker niet geschrapt te worden, maar kleinere porties zijn aan te raden.

3. Eet niet te veel rood vlees en boter

Rood vlees en boter hebben zware effecten op de gezondheid en moeten daarom worden beperkt.

Tip: wissel af tussen vlees, vis, gevogelte en plantaardige eiwitbronnen.

4. Vermijd wat je lichaam eigenlijk niet nodig heeft of zelfs kwaad doet

De restcategorie (rood) zouden we beter niet (en liefst zo weinig mogelijk) eten. De reden is dat we ze eigenlijk niet nodig hebben of dat ze meer kwaad dan goed doen. Ze bevatten over het algemeen te veel vetten, suikers en/of zouten. Snoep en snelle snacks horen hier bij, maar ook bewerkt vlees (zoals vleesworst) en alcohol.

5. Drink vooral water

Water, koffie of thee (zonder melk of suiker) zijn gezonde dranken. Ze leveren je lichaam vocht en geen calorieën. In water zit bovendien ook nog verschillende mineralen, die we hard nodig hebben.

Hoe eten we?

6. Varieer, probeer en experimenteer

Afwisseling is belangrijk: zo krijg je meer gezonde voedingsstoffen binnen. Varieer in groenten, fruit, granen en dierlijke producten.

Tip: probeer nieuwe dingen, zoals noten- of groentenspread op boterham of crackers (liefst met granen!).

7. Eet zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip

Regelmatig eten beperkt goestingskes en tussendoortjes.

8. Schrap afleiding tijdens het eten

Tv-kijken, de krant lezen, Whatsapp’en… heel fijn, maar daardoor eet je niet bewust. Gevolg: minder snel een verzadigingsgevoel, dus eet je bijna altijd meer dan nodig.

Tip: Met kleine kinderen is eten soms een strijd. Zo hou je het (redelijk) gezellig aan tafel.

9. Help jezelf aan nieuwe gewoonten

Neem altijd een flesje water en een gezonde snack (een handvol noten, een doosje met druiven) mee. Dat beperkt impulsaankopen in het tankstation. Bewaar ook geen snoep of koeken op kantoor of in de auto. Maak het moeilijk voor jezelf.

Tip: bereid je voor op noodgevallen. Soep, spaghettisaus, stoverij of voorgesneden groenten in de diepvries geven je gezonde(re) opties op avonden met te weinig tijd.

10. Werk stap per stap

Veranderen van eet- en beweegpatroon gebeurt niet zomaar. Stap voor stap kan je veranderen, en hou vol. Een nieuwe gewoonte kost tijd om aan te leren (tot drie weken). Dat zal ook niet altijd perfect verlopen, maar het gaat niet om perfect leven maar om je weer herpakken na een ‘zonde’.

Tip: Weet je niet waar te beginnen? Kijk naar deze praktische infographic Kleine veranderingen met een groot effect’.

11. Geniet ervan!

Verwen jezelf dagelijks met gezonde voeding – en gun jezelf ook al eens iets ongezond, alleen niet te vaak en niet te veel.

Mooi streven

Hou ook in het achterhoofd dat de voedingsdriehoek het ideale beeld schept. Het is na te streven maar dit zal niet elke dag lukken. Dat is perfect normaal, dus voel je daar niet schuldig over. Zolang je blijft proberen en kleine veranderingen invoert (zie hierboven), zet je zeker al een stap in de goede richting.

Bekijk de samenvatting in dit handige filmpje

 

De Gezinsbond staat achter gezond eten voor elk gezin. Maar we vinden ook dat dit haalbaar én betaalbaar moet zijn. De inspanning kan niet enkel van de gezinnen komen, ook de overheid, de scholen en de supermarkten moeten hun steentje bijdragen. Met deze 7 maatregelen wordt gezond koken voor het gezin haalbaar. Wil je graag een gezonde lunch meegeven? Bekijk dan deze tips voor een gezondere brooddoos. En ja, het mag ook gezellig blijven aan tafel!

 

Gepubliceerd op:

Tags: , , , ,