Ik bracht een krat met lege bierflesjes binnen bij de supermarkt om de hoek en kreeg daarvoor een tegoedbon van 4,50 euro. Omdat ik niet meteen andere boodschappen nodig had, wilde ik mijn bon gewoon laten uitbetalen. De kassierster weigerde dat met de mededeling 'niet te mogen teruggeven op bonnen voor statiegeld'. Hoe zit dat precies met statiegeld?

logo consumentenadviesStatiegeld is een klein bedrag dat je betaalt op de verpakking van een product. Je krijgt dat bedrag terug als je de verpakking opnieuw inlevert voor hergebruik.

Waarborg

Statiegeld is dus een soort waarborg voor het gebruik van glazen flessen en – in sommige landen – ook voor petflessen of blikjes. Als je de verpakking niet terugbezorgt, krijg je de waarborg ook niet terug.

 
In ons land staat statiegeld vooral op glazen verpakkingen van melkproducten, frisdrank, bier en soms ook wijn. Steeds meer winkels hebben een automatisch systeem om de glazen flessen terug te nemen. Het toestel geeft je dan een tegoedbon die bij een volgende aankoop verrekend kan worden.

Niet wettelijk geregeld

Hoe die terugbetaling gebeurt, is niet wettelijk geregeld. Uiteindelijk kan elke handelaar of supermarktketen daarover zelf beslissen.

 
De ene winkel maakt er geen punt van om de bon cash uit te betalen, terwijl je elders verplicht wordt om eerst met nieuwe aankopen (soms dezelfde dag nog) langs de kassa te passeren.

Hoe weet ik of ik statiegeld krijg terugbetaald?

Wordt het statiegeld niet cash terugbetaald, dan moet de handelaar de consument daarvan wel vooraf op de hoogte brengen. Die mededeling mag mondeling gebeuren op het moment dat je de lege flessen inlevert, maar meestal hangt er een opschrift op de muur waar je de drankverpakking afgeeft.

Opgelet

Het bedrag van het statiegeld kan verschillen van winkel tot winkel. En een handelaar kan niet verplicht worden lege flessen terug te nemen van producten die hij zelf niet verkoopt.

Meer vragen?

Deze consumentenvraag kwam aan bod in de Vraag & Antwoord-rubriek van De Bond (18 april 2018).
De Bond is het magazine voor leden van de Gezinsbond. Zij kunnen gratis beroep doen op advies van de Gezinsbond en genieten van tal van voordelen. Nog geen lid? Dat kan snel geregeld worden!
Lees hier alle consumentenadvies!
Heb je nog vragen of wil je een specifiek geval voorleggen? Contacteer de dienst consumentenzaken van de Gezinsbond, via mail (consumentenklachten@gezinsbond.be) of via telefoon (02-507.89.64). Deze dienst is gratis voor leden van de Gezinsbond.
Gepubliceerd op:

Tags: ,