Tom en Clara gaan in augustus met hun gezin op vakantie. De moeder van Clara sukkelt al een paar jaar met haar gezondheid, en Clara vertrekt nooit met een gerust hart op reis. Heeft het zin een reisverzekering te nemen?
Een reisverzekering nemen is vaak nuttig, maar veel hangt af van de situatie en van het contract dat je aangaat. Niet elke verzekeraar dekt alles, of onder elke voorwaarde.
Annulatieverzekering
Clara kan best een annulatieverzekering nemen. Zo’n verzekering is handig als er zich onverwachte omstandigheden voordoen die maken dat je niet op reis kunt vertrekken. Bijvoorbeeld wanneer haar moeder ernstig ziek zou worden of zou overlijden.
In het geval van Clara zou het wel eens kunnen dat haar moeders wankele gezondheid voor een aantal verzekeraars een reden is om de verzekering niet uit te keren mocht het gezin hun reis onderbreken of afzeggen, omdat het niet echt een onvoorziene omstandigheid is.
Verzekeringsmaatschappijen betalen in geval van annulering echter zeker niet zomaar alle kosten terug. Vaak is er een plafondbedrag. Ook ziektes en problemen die op voorhand gekend zijn, zijn vaak niet te verzekeren.
verzekering voor reisbijstand
Naast een annulatieverzekering kan je ook nog een bagageverzekering en een verzekering voor reisbijstand nemen.
Een verzekering voor reisbijstand dekt onder meer de kosten als je zelf ziek wordt of een ongeval hebt op reis. Maar zo’n dekking is soms al inbegrepen in je eigen ziekte- of hospitalisatieverzekering. Let dus goed op dat je geen tweede keer betaalt voor hetzelfde.
Bagageverzekering
Een bagageverzekering dekt dan weer de kosten wanneer je je bagage verliest, hij wordt gestolen of wanneer er schade aan is.
Sommige verzekeraars leggen de eisen voor terugbetaling zó hoog dat deze verzekering afsluiten in sommige omstandigheden weinig zin heeft. Wie houdt bijvoorbeeld de prijsetiketten en aankoopbonnen van zijn kleren twee jaar bij, om bij een eventueel verlies van bagage op reis de waarde ervan te kunnen bewijzen?
Kritisch de voorwaarden nakijken voor je een verzekering aangaat, en zeker zijn wat er precies verzekerd is en ter waarde van welk bedrag, is dus echt wel de boodschap.
Gepubliceerd op: 06/07/2018, laatste update op: 08/03/2019Meer vragen?
Deze consumentenvraag kwam aan bod in de Vraag & Antwoord-rubriek van De Bond (18 juli 2018).
De Bond is het magazine voor leden van de Gezinsbond. Zij kunnen gratis beroep doen op advies van de Gezinsbond en genieten van tal van voordelen. Nog geen lid? Dat kan snel geregeld worden!
Lees hier alle consumentenadvies!
Heb je nog vragen of wil je een specifiek geval voorleggen? Contacteer de dienst consumentenzaken van de Gezinsbond, via mail (consumentenklachten@gezinsbond.be) of via telefoon (02-507.89.64). Deze dienst is gratis voor leden van de Gezinsbond.
Tags: consumentenadvies, reisdocumenten, reistips, vraag & antwoord