Het gezin van Bart heeft een droomvakantie naar Griekenland geboekt. Eindelijk is het zover. Fris en monter arriveert het gezelschap 's morgensvroeg in de luchthaven van Zaventem, klaar voor de vlucht. Tot er zich een ernstige vertraging aankondigt… De vertrekdag loopt hopeloos in het honderd en Bart vraagt zich af hoe het nu zit met de schadevergoeding.

logo consumentenadviesDoor technisch defect blijkt de vlucht vertraging te hebben. Het is wachten tot het vervangstuk voor het kapotte onderdeel uit een andere Europese luchthaven overgevlogen wordt.

Uiteindelijk kan Bart met zijn gezin in de late namiddag vanuit Zaventem vertrekken. De vertraging is intussen opgelopen tot niet minder dan acht uren.

De wachttijd bij Brussels Airport kan het gezin overbruggen met drank- en eetbonnen die de vliegtuigmaatschappij hen cadeau doet. Maar van enige compensatie voor de vertraging wil de maatschappij niet weten omdat er volgens haar sprake is van overmacht.

Duidelijke compensatieregels

Toch zijn de Europese compensatieregels duidelijk: een technisch probleem wordt niet als een buitengewone omstandigheid of als overmacht aanvaard. Bij vluchtvertragingen binnen de EU van meer dan drie uur heb je, afhankelijk van het traject, recht op een schadevergoeding van 250 tot 600 euro.

Het klachtenformulier dat je dan moet bezorgen aan de vliegmaatschappij, vind je terug op de website van het Europees Centrum voor de Consument. Heeft die melding geen effect, richt je dan tot de controle-instantie in het land waar het incident zich voordeed. Aangezien Bart al bij zijn vertrek in de problemen kwam, moet hij zijn klacht indienen bij de Belgische luchtvaartautoriteit.

Uiteindelijk krijgt Bart 400 euro als compensatie voor een vlucht van 2.000 kilometer. De praktijk leert dat de klachtenprocedure via een nationale instantie doorgaans succesvol is.

Wil je nog meer informatie? Bereken zelf je schadevergoeding hier.

Meer vragen?

Deze consumentenvraag kwam aan bod in de Vraag & Antwoord-rubriek van De Bond (23 mei 2018).
De Bond is het magazine voor leden van de Gezinsbond. Zij kunnen gratis beroep doen op advies van de Gezinsbond en genieten van tal van voordelen. Nog geen lid? Dat kan snel geregeld worden!
Lees hier alle consumentenadvies!
Heb je nog vragen of wil je een specifiek geval voorleggen? Contacteer de dienst consumentenzaken van de Gezinsbond, via mail (consumentenklachten@gezinsbond.be) of via telefoon (02-507.89.64). Deze dienst is gratis voor leden van de Gezinsbond.