consumentenadvies

Vraag en antwoord: Waar heb ik recht op als mijn tuintafel kapot is?

Vorige zomer hebben de heer en mevrouw Vandeven uit Koekelare een degelijke tuintafel uit gerecycleerd teakhout gekocht voor 1.000 euro. Maar wanneer ze deze zomer hun tuintafel weer uitzetten, blijkt dat er barsten inzitten. De firma stelt hen een waardebon van 500 euro voor als compensatie, maar waar heeft de familie Vandeven wettelijk recht op?

logo consumentenadviesIs je tuintafel kapot binnen de twee jaar na aankoop, dan is de garantiewet van toepassing. En die is duidelijk: de consument heeft in de eerste plaats recht op een gratis herstelling of vervanging. Pas als dat niet kan of onredelijk lang duurt, kan er sprake zijn van terugbetaling van de koopsom.

Herstellen of vervangen

De firma waarbij de Vandevens de tafel hebben gekocht moet hen dus eerst een gratis herstelling aanbieden of de tafel vervangen door een soortgelijk model. Maar deze opties zijn voor de koper niet mogelijk omdat de tafel niet te herstellen valt en er geen soortgelijk model voor handen is.

Waardebon als compensatie?

In plaats van een herstelling of vervanging, biedt de firma een waardebon van 500 euro aan als compensatie. Dat is nauwelijks de helft van het aankoopbedrag… Bovendien zijn de Vandevens daardoor verplicht om bij dezelfde verkoper een nieuwe tuintafel te kopen.

Maar de familie Vandeven hoeft deze waardebon niet aan te nemen. Een koper kan namelijk nooit gedwongen worden om bij een gebrek aan een product een waardebon te aanvaarden.

Aankoopbedrag vergoeden

Aangezien de verkoper de tuintafel niet herstelt of vervangt, mag de koper de terugbetaling van de aankoopprijs vragen

Wettelijk gezien mag het bedrijf ook het normale gebruik aftrekken van het aankoopbedrag. Omdat het hier gaat over een degelijke tuintafel die minstens tien tot vijftien jaar moet meegaan, is dat na één seizoen geen punt. De familie Vandeven heeft dus recht op het volledige aankoopbedrag.

Meer vragen?

Deze consumentenvraag kwam aan bod in de Vraag & Antwoord-rubriek van De Bond (18 juli 2018).
De Bond is het magazine voor leden van de Gezinsbond. Zij kunnen gratis beroep doen op advies van de Gezinsbond en genieten van tal van voordelen. Nog geen lid? Dat kan snel geregeld worden!
Lees hier alle consumentenadvies!
Heb je nog vragen of wil je een specifiek geval voorleggen? Contacteer de dienst consumentenzaken van de Gezinsbond, via mail (consumentenklachten@gezinsbond.be) of via telefoon (02-507.89.64). Deze dienst is gratis voor leden van de Gezinsbond.
Op de hoogte blijven van onze laatste tips en al ons advies? Je kan de Gezinsbond volgen op allerlei manier:
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn
Gepubliceerd op: 27/07/2018

Tags: , ,