consumentenadvies

Vraag en antwoord: Mag mijn bakker mij weigeren met bankkaart te betalen?

Els koopt haar brood altijd bij de bakker om de hoek. Ze betaalt telkens cash, want voor kleine betalingen met de bankkaart rekende de bakkerij haar tot nu toe kosten aan. Maar zo'n extra kost voor een elektronische betaling is sinds 9 augustus verboden. Kan Els nu toch zonder zorgen overschakelen op betalingen met de kaart of mag de bakker haar dat weigeren?

logo consumentenadviesJa, de bakker mag je nog altijd weigeren met bankkaart te betalen. Hij heeft het recht om bijvoorbeeld onder de 15 euro geen betalingen met de kaart te aanvaarden. Als hij die beperking oplegt, moet hij dat goed communiceren naar zijn cliënteel.

Geen extra kosten meer

Wat de bakker niet meer mag doen is extra kosten aanrekenen als je elektronisch betaalt. Voor 9 augustus kon een handelaar een toeslag aanrekenen om de werkelijke kost van elektronisch betalen te dekken. Maar door het succes van betalingen met bankkaart rekenden nog maar weinig winkels die kosten ook echt door.

Toch heeft deze wetswijziging niet alleen voordelen voor jou als consument, maar ook voor de handelaar. Elektronisch betalen zorgt immers voor meer omzet, zo blijkt althans, je hebt er minder administratie door én een veiliger winkel wegens minder cash.

Voor alle aankopen

Het verbod om bij aankopen met bankkaart nog kosten aan te rekenen geldt ook voor aankopen op internet. Het gaat over betalingen met eender welke bankkaart, via overschrijving of via domiciliëring.

Cash is altijd een optie

Als een handelaar toch nog kosten voor elektronisch betalingen aanrekent, heb je altijd de mogelijkheid om cash te betalen. Je weigeren om cash te betalen, mag een handelaar namelijk nooit. Cashbetalingen zijn wel beperkt tot maximaal 3.000 euro.

Merk je een overtreding? Meld die dan zeker bij de FOD Economie of via meldpunt.belgie.be

Meer vragen?

Deze consumentenvraag kwam aan bod in de Vraag & Antwoord-rubriek van De Bond (19 september 2018).
De Bond is het magazine voor leden van de Gezinsbond. Zij kunnen gratis beroep doen op advies van de Gezinsbond en genieten van tal van voordelen. Nog geen lid? Dat kan snel geregeld worden!
Lees hier alle consumentenadvies!
Heb je nog vragen of wil je een specifiek geval voorleggen? Contacteer de dienst consumentenzaken van de Gezinsbond, via mail (consumentenklachten@gezinsbond.be) of via telefoon (02-507.89.64). Deze dienst is gratis voor leden van de Gezinsbond.
Op de hoogte blijven van onze laatste tips en al ons advies? Je kan de Gezinsbond volgen op allerlei manier:
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn
Gepubliceerd op: 21/09/2018

Tags: ,