bool(false)

Langer werken, meer mensen aan het werk krijgen en houden: allemaal goed en wel, maar hoe krijg je het georganiseerd? De combinatie werk en gezin is voor velen een uitdaging, soms is een evenwicht ver te zoeken. De campagne Gezin op het werk van de Gezinsbond stimuleert bedrijven om het werk gezinsvriendelijk(er) te maken.

Wat is een gezinsvriendelijk bedrijf?

Een gezinsvriendelijk bedrijf zet in op maatregelen die het de werknemers mogelijk maken werk en gezin beter te combineren. Werknemers die daarvoor kiezen, worden in zo’n bedrijf niet bekritiseerd en lopen geen promotie of kansen mis. Er is doorlopend aandacht voor families en gezinssituaties, vooral in het personeelsbeleid.

Dat is in het kort het charter dat de Gezinsbond opstelde om gezinsvriendelijk ondernemen mogelijk te maken. Momenteel ondertekenden zo’n 80 bedrijven het charter, samen goed voor meer dan 110.000 werknemers.

> LEES HIER het volledige charter voor een gezinsvriendelijke organisatie

Waarom inzetten op gezinsvriendelijkheid?

gezinsvriendelijk bedrijf thuiswerk
Credit: Eva Mouton.

Is die focus op de combinatie werk en gezin geen last voor de onderneming? Als te veel mensen tijd nemen voor hun gezin, wordt het werk dan nog wel gedaan?

Die vrees bestaat bij veel ondernemers. Hierbij wordt voorbijgegaan aan de positieve effecten van een betere combinatie werk en gezin.

Werknemers die hun werk zo flexibel kunnen plannen dat de zorg voor het gezin niet in gevaar komt, zijn namelijk gelukkiger. En gelukkige werknemers werken harder, efficiënter en steken vaker een tandje bij.

Welke maatregelen?

Welke maatregelen bedrijven treffen, is afhankelijk van de werkorganisatie en de specifieke noden van de werknemers.

De meeste gezinsvriendelijke maatregelen kosten geen geld. Vaak komt het neer op het invoeren van een flexibiliteit op maat van de werknemer. Bijvoorbeeld werknemers uren en verlof laten kiezen, telewerk toestaan, positief reageren bij gezinsuitbreiding, gezin en werk een aandachtspunt maken tijdens vergaderingen.

Natuurlijk zijn er ook maatregelen die wel geld kosten, maar die voor de werknemers wel een verschil kunnen maken zoals een:

– bijdrage in de opvangkosten
– paar dagen betaald familiaal of sociaal verlof
– geboorte­geschenk
– strijkdienst
– bedrijfscrèche…

> LEES OOK: Welke gezinsvriendelijke maatregelen kunnen bedrijven nemen?

Geen wondermiddelen nodig

gezinsvriendelijk ondernemen mantelzorg
Credit: Eva Mouton.

De eerste stap naar een gezinsvriendelijk bedrijf is de balans opmaken tussen de noden van de werknemers en wat haalbaar is voor de organisatie. Of de balans werk-gezin van de zaakvoerder zelf natuurlijk. Een van de bedrijven die dit al deed is AZ Nikolaas. Ilse Waumans, directeur P&O, legt uit:

“Werknemers denken dat er wonderenmiddelen nodig zijn om gezinsvriendelijk te zijn, maar het is vooral een kwestie van luisteren naar medewerkers en kijken wat er mogelijk is. Wij werkten vooral aan een aanbod van heel veel kleine en grote maatregelen die voor heel veel verschillende medewerkers van toepassing kunnen zijn. Zo hebben we hier een crèche voor de jonge gezinnen, flexibele werktijden voor andere medewerkers en zelfs occasioneel thuiswerk voor verpleegkundigen.”

En jij?

Werk jij bij een gezinsvriendelijk bedrijf? Welke maatregelen helpen jou vooruit of wat kan beter? Je verhaal, tips en opmerkingen zijn welkom bij onze studiedienst. Oh ja, vergeet niet je bedrijf te nomineren als gezinsvriendelijke onderneming!

Gezin op het werk

Gezin op het werk is een campagne van de Gezinsbond om meer bedrijven ertoe aan te zetten gezinsvriendelijke maatregelen te nemen.
Op de nieuwe website www.gezinophetwerk.be vinden bedrijven tips om aan de slag te gaan. Er staan ook voorbeelden van bedrijven die al gezinsvriendelijk bezig zijn. Bedrijven met een gezinsvriendelijk personeelsbeleid kunnen ook het campagnecharter ondertekenen.
Bij de ondertekenaars zijn onder meer AG Insurance, Argenta, Liantis (het vroegere ADMB), JBC, Natuurpunt, Proximus, VDAB, verschillende gemeentebesturen, ziekenhuizen, zorginstellingen en KMO’s. 

Tags: , ,