bool(false)

Met een baby in huis zit goed slapen er (even) niet meer in. Pas bevallen mama's zien hun slaap gauw opgedeeld in kleine brokjes van een à twee uur, zeker bij borstvoeding. Geen paniek: ook die gebroken nachten gaan voorbij. Maar tot het zover is, is het belangrijk om zoveel mogelijk slaap te krijgen. En ja, daar bestaat trucjes voor!

Volgens een Britse studie slapen kersverse ouders tijdens het eerste levensjaar van hun baby gemiddeld amper 5,1 uur per nacht. Bijna drie uur minder dan de ideale acht uren nachtrust dus. Uit een ander onderzoek bleek dan weer dat vooral de mama’s moe zijn. Hoe kan je meer slapen als mama?

Slaap als de baby slaapt

Doet je baby een dutje? Kruip dan zelf mee onder de wol. Die huishoudelijke klusjes kunnen heus wel even wachten. Dat jij overeind blijft is veel belangrijker dan een propere keukenvloer. Ga voor een verkwikkende powernap van 10 tot 30 minuten. Zo vermijd je te diep te slapen en achteraf nog slaperiger te zijn (of erger: inslaapproblemen te krijgen).

Schakel hulp in

Bied je moeder of vriendin aan om enkele uurtjes te babysitten? Ga daar dan op in en laat die verdomde schuldgevoelens achterwege. Kruip even in je bed om bij te slapen.

Ook kraamzorg is een aanrader voor kersverse ouders. Een kraamverzorger kan helpen met de baby, de opvang van andere kinderen en/of lichte huishoudelijke taken. Zo heb jij af en toe een moment voor jezelf. Om een powernap te doen, bijvoorbeeld. Maak gebruik van dienstencheques om je huis aan de kant te houden. Zo hoef je alvast niet wakker te liggen van een rommelig huis.

Kan je de slaap niet vatten? Besteed je ‘vrije tijd’ dan aan een activiteit die je hoofd leegmaakt of je tot rust brengt.

Stel een beurtrol op

Verdeel de ‘nachtshifts’ met je partner. Zo genieten jullie beide geregeld van een goede nachtrust. Ben jij nog thuis en heeft je partner tijdens de werkweek zijn slaap nodig? Dan kunnen weekendnachten of -ochtenden dienen om bij te slapen als mama.

Wie borstvoeding geeft, kan zich ’s nachts moeilijker wegstoppen. Spreek dan bijvoorbeeld af dat je partner de baby uit bed haalt en verschoont zodat jij alleen maar hoeft te voeden. Of kolf op voorhand wat extra melk af zodat je partner het ’s nachts wél alleen aankan.

Word je wakker van de baby? Overweeg dan om tijdelijk in aparte kamers te slapen.

Ga voor wat voor jullie werkt. Waak er wel over dat jullie elkaar niet uit het oog verliezen. Naast ouders blijven jullie ook partners. Gun jezelf de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen.

LEES OOK: Relatie na de baby: niet altijd simpel

Zeg nee

Heel wat prille (en vermoeide) moeders hebben moeite om de slaap te vatten, hoe raar dat ook mag klinken. Stress en een overvolle agenda zijn enkele typische boosdoeners . Een vriendinnenlunch waar je eigenlijk tegenop kijkt, de juf die je vraagt om een schooluitstap te begeleiden…

Zet je eigen noden voorop en durf neen zeggen. Met een baby in huis hoef je er écht geen extra taken bij te nemen. Rust in de agenda is rust in je hoofd én… (meer) rust in je bed.

Bereid je slaap voor

Het als kinderen hebben ook volwassenen baat bij slaapritueel om het lichaam voor te bereiden op slaap. Door elke avond op dezelfde manier af te ronden, begrijpt je lichaam op den duur wanneer het bedtijd is. Denk al aan slaap bij het tandenpoetsen en neem geen smartphone of tablet meer vast in bed: het blauwe licht houdt je extra wakker. Wil je nog iets doen voor het slapengaan, dan is een boek (op papier of e-reader) een goede optie.

Besteed ook extra aandacht aan je slaapkamer: een verduisterde, goed verluchte, opgeruimde en niet te warme (maximaal 18 graden) ruimte helpen je om meer te slapen.

Drink niet te veel koffie

Dat je overdag je vermoeidheid met koffie bestrijdt, begrijpen we. Maar wist je dat het zwarte goud je slaapprobleem net groter kan maken? Vooral borstvoedende moeders overdrijven het best niet met koffie. Pasgeborenen krijgen de oppeppende cafeïne immers via de moedermelk binnen en kunnen deze nog moeilijk verwerken. Het resultaat? Een rustloze baby én een slechtere nachtrust voor jou.

Hou je aan maximaal 300 mg cafeïne per dag, oftewel drie kopjes koffie. Om te vermijden dan je ’s nachts wakker ligt drink je het laatste kopje het best minimaal zes uur voor je in bed kruipt.

Heb je voor het slapengaan toch behoefte aan een warme drank? Warme melk of kruidenthee zijn ook goede opties.

LEES OOK: Mama is moe (en de reden is niet ver te zoeken)

Wil je ook van toffe nieuwtjes op de hoogte blijven? Volg ons via Facebook of Twitter!

Tags: , , ,