Na de bevalling is het niet eenvoudig om terug te beginnen sporten. Bovendien moet je zeker zijn dat je lichaam daar al aan toe is. "Toen mijn dochter geboren werd, wilde ik samen met haar iets actiefs doen", zegt Hajnalka Gyulavari. Ze leerde Kangatraining kennen en geeft sinds kort ook zulke sessies voor de Gezinsbond. Wij strikten haar voor een interview.

Wat is Kangatraining precies?

Hajnalka: “Het leuke is vooral de mix van fitness en plezier et zijn oefeningen waarbij alle spieren van je lichaam getraind worden, aangepast aan de lichamelijke noden van moeders na de bevalling. Bovendien doe je de oefeningen samen met je baby in een draagdoek of een draagzak. De naam is een verwijzing naar Kanga, de kangoeroe uit Winnie the Pooh. Net als bij kangoeroes worden de baby’s gekoesterd in een soort buidel.”

“Kangatraining is vooral heel gezellig. Je kindje wordt er rustiger door en het versterkt de band tussen moeder en kind. Bij mijn trainingen valt mijn dochter vaak heerlijk in slaap, net zoals de meest van de andere kindjes.”

Hoe verloopt zo’n sessie?

“We beginnen altijd met een opwarming gevolgd door vloeroefeningen en daarna dansen we samen met onze baby. Op het eind doen we nog spierversterkende oefeningen, met extra aandacht voor de bekkenbodemspieren. Net zoals bij postnatale kiné, al is kangatraining zeker geen vervanging voor de kinesitherapie. Eerder een aanvulling”, legt Hajnalka uit.

Wat zijn de voordelen van Kangatraining?

“Kangatraining een volledige workout. Houding, coördinatie, buikspieren én conditie: werkelijk alles wordt aangepakt. Heel efficiënt dus!”

“Bijkomend voordeel is de specifieke aandacht voor de bekkenbodemspieren. Tijdens de zwangerschap en de bevalling stonden deze spieren onder druk en zijn ze verslapt. Het is van belang om de bekkenbodemspieren terug te versterken, bijvoorbeeld om urineverlies te vermijden.”

“Maar minstens zo belangrijk is dat je baby de hele tijd dicht bij jou is, gedragen en geborgen. De gezamenlijke activiteit versterkt die hechting tussen moeder (of vader) en kind.”

Dansen met je kind op de buik, schrikt dat sommige moeders niet af?

“Moeders moeten hiervoor helemaal niet bang zijn. Tijdens de opleiding tot kangatrainer komt het ergonomisch dragen van baby’s uitvoerig aan bod. Ik hecht dus veel belang aan een ‘drager’ die veilig is en rekening houdt met je houding en lichaam. En ook de baby’s zitten ergonomisch, in de kikkerhouding.”

“Wij hebben ook altijd draagzakken mee die de deelneemsters vrij kunnen gebruiken. Bij de trainingen doen we onze schoenen uit, zodat we zachtjes kunnen bewegen en dansen. Lopen of springen doen we nooit.”

Lees meer over do’s en don’ts van kindjes dragen

Hoe moeilijk zijn de oefeningen?

“Het trainingsniveau is aangepast aan elke afzonderlijke moeder. Uiteindelijk moet je goed luisteren naar je lichaam om te weten welke oefeningen je aankunt. Starten doe je vanaf zes à acht weken na de bevalling, na een keizersnede enkele weken later. Een maximumleeftijd voor je baby is er niet. Je kan meedoen zolang het fijn en veilig is voor je kind.”

Is dit ook iets voor vaders?

“Jazeker, in het buitenland bestaat er al PapaKanga. Ook voor vaders is het een uitgelezen kans om zich aan hun baby te hechten door samen een activiteit te doen.”

Zien hoe het er in een Kangatraining aan toe gaat? Dat kan via deze video:

(Credit topfoto: Nicole Pascher)

 

gezinsbond wonenDit artikel verscheen eerder in De Bond van februari 2019. Leden van de Gezinsbond krijgen dit magazine maandelijks gratis in de bus.

Ook interessant voor wie pas mama en papa is geworden: Brieven aan Jonge Ouders. Gratis voor iedereen die pas een kindje heeft gekregen. Voor dit magazine kan je hier inschrijven.

Blijf op de hoogte van het nieuws van de Gezinsbond via Facebook.

Tags: , , ,