Je lichaam is moe en voelt leeg, en je borsten zijn zo vol. Hoewel je nu liever elk vrij moment in je bad of zetel verdwijnt, is het belangrijk om stilaan weer meer te gaan bewegen. En om zo niet alleen voor je baby maar ook weer beter voor jezelf te gaan zorgen. Maar hoe raak je terug fit na de bevalling?

Topatleet

Negen maanden een baby dragen en die dan ook nog eens ter wereld brengen? Mama’s zijn topatleten! Alleen voelt dat nu niet zo. Je bent moe, je herkent je lichaam niet meer en dat kleintje slorpt al je energie en aandacht op.

Kalm beginnen en geleidelijk opbouwen

Een bevalling is een ingrijpende gebeurtenis, zowel fysiek als mentaal, en de eerste weken na de geboorte moet je vooral rusten en cocoonen.

Rond zes weken ga je meestal op controle bij je gynaecoloog en dat is meteen ook een goed moment om weer meer te denken aan sport en beweging. Het klaart je gemoed op, geeft frisse energie en zal je deugd doen!

LEES OOK > Zingen voor je baby: de voordelen

Rustige cardio

Eveline Vancauwenberghe is food & body trainer bij De Lijfwacht en Skulpt, en geeft graag tips om weer fit te worden. ‘Je kan gerust gaan wandelen. Dit is sowieso een goed begin!

Voor de andere sporten wacht je best 6 tot 8 weken. En dan is het belangrijk om heel rustig op te bouwen. Begin niet meteen met een trainingsessie van één uur.

Rustige cardio als zwemmen en fietsen zijn heel goed om je conditie langzaam op te bouwen. Of yoga en pilates.

Wil je weer sterker worden, dan is het goed om op termijn aan krachttraining te gaan doen, maar dat doe je die eerste keren beter onder begeleiding.’

Bekkenbodem

Wat je wel al vrij snel kan trainen na je bevalling zijn je bekkenbodemspieren. Een work-out voor je bekkenbodem is belangrijk, het kan kwaaltjes op latere leeftijd voorkomen.

‘Je bekkenbodem kan je staand, liggend of zittend trainen’, legt Eveline uit. ‘Span je bekkenbodemspier vijf tot acht seconden op en ontspan. Herhaal dit tien keer en doe het dan later op de dag nog eens. Zo’n setje van tien mag je gerust drie tot vier keer per dag herhalen.’

LEES OOK > 5 podcasts voor prille ouders

Energy food

Als pas bevallen mama focus je zo hard op de voedingen van je baby dat je jezelf vaak vergeet. ‘Toch is letten op gezonde voeding ook nu belangrijk, net omdat je er zoveel energie kan uithalen’, raadt Eveline aan.

‘1 portie eiwit bij het ontbijt helpt sneller te herstellen na je bevalling. Vervang die boterham eens door 200 gram ongesuikerde yoghurt, granola en fruit. Of eet twee eitjes met avocado.

Als tussendoortje kan je een stuk fruit mixen met amandel- of sojamelk. Een smoothie tussendoor is echt een opkikker. En zorg er ook voor dat je ‘s avonds niet te zwaar eet.’

LEES OOK > Eerste flesje bij je baby: zo gaat het goed

Negen maanden

Dat je snel weer een strakke buik wil en die zwangerschapskilo’s nu al beu bent, is normaal. Maar hoezeer je terug fit wil raken na de bevalling: het is het belangrijk om niets te forceren. Eet gezond en begin weer meer te bewegen, maar verwacht geen mirakels.

Negen maanden zwanger, negen maanden ontzwangeren, zeggen ze wel eens. En dat is niet gelogen. Neem je tijd om van die intense periode te herstellen en wees trots op elke stap die je zet.

Wil je meer advies over terug fit raken na de bevalling, of heb je fysieke klachten of twijfels over wat mag of net niet, vraag dan raad aan je huisarts, vroedvrouw, gynaecoloog of sport coach.

LEES OOK > Eerste keer ouder: een groeiproces, ook voor je relatie

Met een baby in huis ziet je leven er een pak anders uit. Daarom krijg je als jonge ouder gratis ‘Brieven aan Jonge Ouders’, een tijdschrift van de Gezinsbond boordevol herkenbare verhalen en boeiende weetjes. Het allerleukste? Onze boekjes groeien mee met jouw kindje: van een wolk van een baby tot een koddige kleuter. Ontvang je ons tijdschrift nog niet? Geef dan snel je gegevens door.

Gepubliceerd op: 04/12/2020

Tags: