Jouw baby lijkt gisteren nog maar geboren en gaat binnenkort al naar de opvang – en jij gaat terug werken na je zwangerschapsverlof. Wanneer is dat gebeurd? En vooral: hoe ga je daarmee om? Sommige ouders voelen zich nú al schuldig voor dat hartverscheurende afscheid. Andere zijn blij dat ze ein-de-lijk mogen gaan werken. ‘Voel vooral wat je zelf nodig hebt’, tipt psycholoog Lies Clerx, ‘en wees niet te streng voor jezelf.’

Lies Clerx is vooral mama van vier (zegt ze zelf) en getrouwd met Frederik. Daarnaast is ze klinisch psycholoog in haar praktijk Leading moms. Ze schreef het boek ‘Wat een moeder leiden kan’, over gelukkig zijn met je werk én je leven.

Werken na je zwangerschapsverlof

Lies deed het al vier keer: haar baby toevertrouwen aan andere handen om de hare uit de mouwen te steken op haar job. ‘Het voelde bij elk kindje anders’, zegt ze.

‘Bij mijn eerste ging ik na drie maanden opnieuw werken. Dat was te snel voor mij, als ik daar nu op terugkijk. Het was moeilijk om mijn ouderrol te verweven met de persoon die ik ervoor was. Uiteindelijk viel de werkstart wel mee en had ik achteraf bekeken vooral angst voor het idee.

De eerste twee kindjes gingen vanaf drie maanden naar de grootouders. Bij mijn derde en vierde wilde ik extra tijd om weer wat meer mezelf te worden. Toen bleef ik zes maanden thuis voor ik ze naar de crèche bracht. Ik wilde ze niet te klein achterlaten bij andere mensen, die ook geen familie waren. En ik wilde lichamelijk en mentaal beter herstellen voor ik opnieuw ging werken. Dat voelde voor mij als de beste keuze.’

LEES OOK > Dagboek Elias, maand 7: ‘Zeven maanden thuis met twee kinderen, kan ik dat wel?’

Voel zelf wat je nodig hebt

Terug gaan werken na je zwangerschapsverlof: zo ga je daarmee om

‘De eerste dag werken na je zwangerschapsverlof is moeilijk voor iedereen. Stap er met de juiste verwachtingen naartoe’, raadt Lies aan.

‘Geef jezelf tijd om in die nieuwe mindset te komen. Bij sommigen gaat dat na vier dagen, bij anderen duurt dat twee jaar. Je hoeft je niet schuldig te voelen, het is oké zoals het is. Geef aan wat je nodig hebt en wees niet te streng voor jezelf. Probeer in het begin niet veel meer te doen dan te werken, te eten en voor jezelf te zorgen.

Wil je concrete tips voor je werkstart? Leg de lat wat lager. Plan je weekends niet te vol — wat mij betreft: nooit — maar zéker die eerste maanden niet. Vries wat eten in of ga voor comfortfood zoals soep en croques.

Schakel vrienden of familie in zodat je kind geen acht of negen uur in de opvang zit. Vraag hulp aan jouw partner om de overgang wat makkelijker te maken. Bespreek met je leidinggevende welke taak het belangrijkst is zodat je ’s avonds niet steendood aan tafel zit. En probeer fysiek wat bij te rusten.’

Kwaliteit in jullie samen-tijd

Ouders voelen zich vaak schuldig: sommige omdat ze blij zijn om te gaan werken, andere omdat ze hun kind niet willen achterlaten in de opvang. ‘Dat schuldgevoel is nergens voor nodig’, troost Lies. ‘Veel ouders, zoals ik, hebben hun job nodig om de persoon te zijn die ze willen zijn. En om daarnaast ook energiek en enthousiast in hun ouderrol te kunnen staan. Dat is belangrijk. Ook voor papa’s trouwens. Want als jij niet gelukkig bent, voelt jouw kindje dat ook.

Geeft de crèche jou een wrang gevoel? Bouw langzaam op met wenmomenten. Geef je noden aan bij de begeleiders. En probeer de uren die je wel hebt met je kindje zo leuk mogelijk in te vullen. Meer dan het aantal, zorgt de kwaliteit van die uren samen voor een goede hechte band.

Daarom zijn rust en zelfzorg zo belangrijk, zodat je niet op de toppen van je tenen loopt als jullie bij elkaar zijn. Die balans tussen werk en privé blijft trouwens ook voor mij een zoektocht.’

LEES OOK > Voor het eerst naar de crèche met tranen … bij mama

Zelfzorg en oplaadmomenten

‘Zorgen voor jezelf is echt cruciaal’, weet Lies, die zelf in 2016 herstelde van een burn-out. ‘Zelfzorg is voor iedereen anders. Het zijn soms kleine dingen die maken dat je meer energie hebt. Bijvoorbeeld “nee” zeggen tegen een nieuw project op je werk of tegen een vriend(in) die wil uitgaan. En bewust kiezen voor dingen waarvan je batterijen wél opladen zoals wandelen, sporten of creatief bezig zijn.

Ik bouw bewust tijd in tussen mijn werkuren. Van kleine oplaadmomentjes tot een uur middagpauze waarin ik buiten even mijn hoofd leegmaak.

Eén keer in de week plan ik iets wat ik graag doe, op een moment dat mij uitkomt. Ik ga bijvoorbeeld ’s morgens pottenbakken zodat ik ’s avonds bij de kindjes kan zijn. Je moet soms een drempel over om eraan te beginnen, maar het geeft echt energie. Je bent op een andere manier moe dan van moederen of vaderen. En dat goede gevoel kan zelfs een positief effect hebben op de slaapkwaliteit. Dat is altijd mooi meegenomen, toch?’

LEES OOK > Waarom het goed is om me-time in te plannen, ook al is je keuken ontploft

Elke dag opnieuw kiezen

‘Niemand gaat elke dag met dezelfde glimlach naar het werk of richting de opvang. Probeer het te aanvaarden zoals het is en weet dat het zal beteren.

Is dat niet zo? Vraag jezelf dan af wat er nodig is. Wil je minder werken of minder ver rijden? Past de job nog bij je waarden en je leven? Voel je je gelukkig? Denk hier even over na. En besef dat jij jouw leven in handen hebt. Je kan elke dag andere keuzes maken die beter voelen voor jou. Er zijn altijd oplossingen, soms vergeten we dat.’

Op de vraag naar haar ultieme tip voor ouders met een baby, antwoordt Lies dit: ‘Vergeet jezelf nooit in het boeiende maar vermoeiende avontuur van het ouderschap. Houd niet alleen je kinderen en je baas gelukkig, maar bovenal jezelf.

Ik laat nu veel meer los, wat ook niet anders kan met vier kinderen, zoals elke dag opruimen of verse groenten maken. Dat is niet wat mijn kinderen later gaan onthouden. Ze genieten meer van onze momenten samen dan van een opgeruimd huis. Ik omarm de kleine gelukjes. En ga slapen met de positieve momenten van de dag, in plaats van te denken wat niet goed is gegaan.’Terug gaan werken na je zwangerschapsverlof: zo ga je daarmee om

Wat een moeder leiden kan’ is een persoonlijk verhaal, doorspekt met wetenschappelijke inzichten en vragen om zelf mee aan de slag te gaan. Dit boek is een uitnodiging om te stoppen met overleven en te starten met leven.

Dit artikel is eerder verschenen in Brieven aan Jonge Ouders, het gratis tijdschrift voor alle ouders. Pas bevallen of nog in verwachting? Schrijf je hier in om deze razend interessante reeks gratis te ontvangen. Voor ouders van kindjes tot 18 maanden zijn er ook de NieuwsBrieven aan Jonge Ouders, elke maand in je mailbox.

Gepubliceerd op: 28/04/2022, laatste update op: 28/06/2022

Tags: , , ,