De drukte in het verkeer nu de scholen weer opstarten, staat in schril contrast met de lege straten tijdens de lockdown. In volle coronacrisis gingen we wandelen en namen we massaal de fiets. Met een opgelucht hart. Want minder auto’s op de weg, betekende meer ruimte en minder gevaar voor onze kleinste, zwakste weggebruikers.

Rustige en veilige straten tijdens de lockdown

‘De lockdown deed ons fietsen als nooit tevoren’. In mei was het zelfs een kop in de krant. Tijdens de lockdown lieten we de auto vaker staan en namen we massaal de fiets. Logisch: we werkten allemaal thuis en vrijetijdsverplaatsingen met de wagen waren zo goed als verboden.

Het mooie lenteweer en meer tijd met het gezin zorgden voor een toename van ‘vrijetijdsfietsers’ én wandelaars. Gezinnen gingen te voet beren zoeken, deden fietstochtjes, en veel jonge ouders vonden eindelijk de tijd en ruimte om de kinderen te leren fietsen. En dat kon veilig!

Minder auto’s en vrachtwagens deed structurele files verdwijnen maar zorgde vooral voor heerlijk rustige en veilige straten in de stad. En het zorgde ook voor een betere luchtkwaliteit.

LEES OOK > Ook na de coronacrisis: blijven fietsen allemaal!

‘Elke dag raken 14 kinderen gewond in een verkeersongeval op weg naar of van school terug naar huis’

Die veilige fietsomgeving tijdens de lockdown staat in schril contrast met de realiteit in Vlaanderen. Uit een nieuwe statistische analyse van verkeersinstituut Vias blijkt dat elke dag 14 kinderen gewond raken in een verkeersongeval op weg naar of van school terug naar huis.

Uit het jongste Vlaamse Fietsrapport van de Fietsersbond en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde bleek dan weer uit een bevraging van 24.000 fietsers dat 47% vindt dat kinderen in hun gemeente niet veilig naar school kunnen fietsen. 42% vindt dat ook ouderen niet met een gerust hart kunnen fietsen.

Verkeersveiligheid voor fietsers in Vlaanderen blijft achterop hinken. Meer ruimte voor de fiets is nodig en gewenst.

Te veel slachtoffers

Er vallen te veel slachtoffers in het verkeer, vindt ook De Gezinsbond. Het aantal verkeersslachtoffers daalde het voorbije decennium (tot 2019), maar dat geldt veel minder voor fietsers en voetgangers.

Te veel ouders zijn bang om hun kinderen te voet of met de fiets de verkeersjungle in te sturen. Sommige ouders kiezen dan ook voor de auto, zelfs al is de school dichtbij. En dat zorgt weer voor meer drukte in de schoolstraten, meer luchtvervuilling en minder gezonde beweging voor de kinderen.

Ondertussen krijgen kinderen ook niet de kans om te leren hoe ze zich zelfstandig in het verkeer moeten gedragen.

LEES OOK > Je kind mee met de fiets in het verkeer: zo kan het op elke leeftijd

Teach them young!

Net zoals kinderen op een bepaald moment moeten leren fietsen zonder steunwieltjes, moeten ze ook leren hoe ze zich veilig in het verkeer kunnen begeven. Vanop een klein fietsje zien kinderen minder goed wat zich in het verkeer afspeelt. En ook kleine wandelaars zien een naderend voertuig minder goed aankomen.

Kinderen en jongeren moeten complexe situaties leren inschatten, net als de snelheid van een naderend voertuig. Sensibilisering en begeleiding van kinderen in het verkeer zijn belangrijk. Net als verkeers- en fietslessen op school.

LEES OOK > Veilig met je kind op de fiets: 10 tips

Concrete voorstellen

Maar daar alleen redden we het niet mee. Ook de infrastructuur moet veiliger én beter. Net als de inspraak van jongeren bij het verkeersbeleid. De Gezinsbond ziet nog te veel pijnpunten in het verkeer, en doet daarom volgende concrete voorstellen:

  • Maak kruispunten en oversteekplaatsen veilig en op maat van kinderen.
  • Ook fietspaden zijn veiliger wanneer ze zo veel mogelijk afgescheiden worden van de rijweg, voldoende breed zijn én haaghoogtes aangepast zijn aan kleine weggebruikers.
  • Zorg dat kinderen de weginrichting makkelijk kunnen lezen.
  • Verkeersluwe schoolomgevingen bij begin en einde van de schooldag maken het een pak veiliger voor stappende en fietsende kinderen.
  • Maak topprioriteit van handhaving van de verkeersregels.
  • Voorzie voldoende tijd en ruimte om kinderen het verkeer ‘te leren’. Verkeerslessen op school kunnen de vaardigheid vergroten.
  • Sensibiliseer het dragen van een fietshelm, de zichtbaarheid op de fiets en het belang van een goed werkende en veilige fietsuitrusting.
  • En niet onbelangrijk: geef kinderen inspraak bij lokaal verkeersbeleid.

Kindnorm in het verkeer

Hoe maken we het verkeer veiliger voor kleine stappers en fietsers? De Gezinsbond wil vertrekken vanuit een kindnorm in het verkeersbeleid. Het verkeersbeleid moet met andere woorden rekening houden met de mogelijkheden en beperkingen van kinderen en jongeren.

Een kindnorm biedt ruimte en veiligheid aan stappende en fietsende kinderen. En meer ruimte en veiligheid op straat is goed nieuws voor elke weggebruiker. Meer over de kindnorm lees je hier.

Volg de Gezinsbond ook op Facebook, Twitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.

Gepubliceerd op: 02/09/2020

Tags: , ,