coronastress

Het coronavirus veroorzaakt niet alleen een golf van besmettingen. Ook de mentale en emotionele impact van de pandemie valt niet te onderschatten. Er zijn meer vragen dan antwoorden, en die onzekerheid weegt. Bovendien wordt onze persoonlijke vrijheid sterk ingeperkt. Heel wat mensen hebben dan ook te kampen met coronastress. Deze 7 tips helpen je om vrijer te ademen.

1. Laat je angst toe

Het is oké om bang te zijn, dus laat die gevoelens van angst en ongerustheid toe. Maar probeer ze een plek te geven.

Accepteer de situatie zoals die is, en bedenk wat jij kunt doen om je coronastress te milderen. Sommige mensen zijn ermee geholpen om hun gevoelens op papier te zetten, en zo de angst van zich af te schrijven.

Blijft er iets knagen? Surf dan eens naar iedereenok.be, een online interventie die opgesteld werd door klinisch psychologe Elke Van Hoof.

2. Vermijd informatie-overload

Blijf op de hoogte van het nieuws en de richtlijnen, maar geloof niet alles wat je hoort en leest. Er doet heel wat fake news de ronde, vooral op sociale media. Kies dus gericht voor betrouwbare bronnen.

Ga ook niet voortdurend op zoek naar nieuws, want zo werk je een chronische coronastress in de hand. Gun jezelf dus geregeld een pauze van de coronaheisa om je heen.

LEES OOK > Het coronavirus uitgelegd voor kleine kinderen

3. Draag zorg voor jezelf

Blijven bewegen: dat is ook in tijden van coronastress een gouden tip. Dus ga vooral sporten. Rustig bewegen helpt om de stresshormonen te reguleren.

Ga wandelen of fietsen in de natuur bij jou in de buurt, of probeer tot rust te komen met een van de vele yogasessies die gratis worden aangeboden online.

Probeer ook gezond te eten en genoeg te slapen. Een gezonde levensstijl maakt je mentaal weerbaarder.

4. Blijf verbonden

Om de verspreiding van het virus in te dijken is het belangrijk dat we de quarantaine in acht houden. Fysiek contact ligt momenteel dus moeilijk. Maar dat betekent niet dat we geen verbinding meer moeten zoeken – integendeel.

Het is heel belangrijk om met elkaar te blijven delen wat we meemaken en wat we voelen. Sociaal contact beschermt ons trouwens tegen angst en stress. Dus bel, Skype, FaceTime en WhatsApp erop los, want ook een virtueel bezoekje doet deugd.

Nood aan een gesprek? Tele-Onthaal is er voor jou, telefonisch en via chat.

5. Structuur biedt steun

Wie van thuis uit moet werken, verliest een groot deel van zijn dagritme. Voor wie technisch werkloos thuis zit, is de routine nog meer zoek. Toch is het belangrijk om structuur in je dagen te stoppen: dat geeft je een gevoel van controle in deze onzekere tijd.

Dus sta op een vast uur op, maak een to-dolijstje en hou je normale routines aan. Ook voor kinderen die nu thuis zitten is die structuur erg belangrijk.

LEES OOK > 5 weken thuis met de kinderen: hoe pak je dat aan?

6. Wees zorgzaam

Zorg niet alleen voor jezelf, maar ook voor de ander. Een kleine moeite kan een groot verschil maken voor de mensen om je heen. Bovendien geeft het je zelf ook een goed gevoel wanneer je iemand anders kunt helpen.

Dus doe iets liefs voor je huisgenoten, sla – vanop afstand – een praatje met de buren, vraag kwetsbare personen of je iets mee kunt brengen uit de supermarkt. En neem de overheidsrichtlijnen in acht. Zo bieden we de coronacrisis samen het hoofd.

7. Leef!

Corona heeft ons leven sterk aan banden gelegd. Maar dat betekent niet dat we niets meer mogen of kunnen. Dus doe jezelf een plezier en doe iets wat je gelukkig maakt.

Kom buiten, geniet van de zon, maak iemand blij met een kaartje of een brief, leer een taal, werk aan je sixpack, ga op zoek naar verborgen plekjes in je buurt of droom in je luie zetel weg bij je favoriete muziek.

Of misschien vind je nu eindelijk de tijd voor dat boek dat al zo lang op je staat te wachten in de kast. Laat corona je niet gevangen houden: leef!

LEES OOK > Hoe hou je jezelf mentaal gezond? Tips van de Vlaamse Vereniging van Klinisch Psychologen

Meer artikels over je gezinsleven tijdens de coronacrisis kan je hier terugvinden.

Volg de Gezinsbond ook op Facebook, Twitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten.

Gepubliceerd op: 27/03/2020

Tags: ,