‘It takes a village to raise a child’, maar nu we verplicht worden om binnen te blijven is ons ‘dorp’ plots veel kleiner. We zitten 24/7 in ons kerngezin in een beperkte ruimte. In normale omstandigheden zitten we al eens op elkaars lip, nu nog vaker. Hoe ga je om met die spanningen in huis?

Ons ‘dorp’ is verdwenen

Waar we in pre-Corona tijden konden rekenen op ons ‘dorp’, ons netwerk voor ondersteuning op allerlei vlakken, worden we nu verplicht terug te plooien op ons kerngezin.

Nog niet zo lang geleden konden we bij oma en opa terecht voor de opvang op een schoolvrije dag. We moesten op zondag niet zelf koken want we gingen eten bij vrienden.

De kinderen konden al eens uit logeren bij meter of peter waardoor we als koppel een avondje quality time konden inplannen of eens een nachtje konden doorslapen.

We reageren wel eens botter, vliegen al eens uit… Kortom de spanningen in huis zijn met momenten te snijden.

Hoe kan je omgaan met spanningen in huis?

Nog eerst even dit: onthou dat het nu voor iedereen moeilijke tijden zijn. Er is heel wat stress en spanning bij ons allemaal. Het kan al een beetje rust bieden te weten dat je hier niet alleen door moet.

Las individuele rustmomenten in

Ieder heeft nood aan eigen ademruimte. Zowel ouders als kinderen. Kijk voor ieder gezinslid wat deze ademruimtes zijn. Je kan deze op een rustig moment oplijsten.

  • Is dat even helemaal alleen een warme douche nemen?
  • In de tuin of op je terras gaan zitten met een tasje thee?
  • Een puzzel maken op je kamer?

Het kan allemaal, als jij er maar rust in vindt. Als je merkt dat het voor jou of voor een gezinslid te veel wordt, kan je uit je lijst een keuze maken. Of je kan de ander aanreiken om hieruit iets te kiezen.

Je kan deze rustmomenten ook bewust inplannen in je dagplanning. Probeer op die manier je batterijen op te laden. Wacht niet tot het vatje vol zit of overloopt.

Probeer je ‘dorp’ te onderhouden

Zoek manieren om er toch niet alleen voor te staan, om je ‘dorp’ te behouden en betrokken te blijven bij elkaar. Hou contact met je netwerk, bel een vriend(in) op als je het even niet meer ziet zitten. Doe je verhaal of kom op adem bij hen.

Een klein telefoontje met aan de andere kant een luisterend oor kan wonderen doen. Ga even een praatje maken aan de haag of schrijf een boodschap op het raam of op de stoep naar elkaar. Het vraagt misschien wat meer creativiteit, maar je staat er nog steeds niet alleen voor!

Praat de dingen die tussen jullie liggen uit

Dit doe je wel beter niet als de spanning bij jou of bij de ander heel hoog zit. Neem even de tijd voor jezelf om tot rust te komen. Die tijd kan je dan ook gebruiken om even bij jezelf stil te staan en te voelen wat er juist bij jou leeft.

Zoek gerust een plekje in huis of ga als het kan even naar buiten. Geef ook aan je gezinsleden aan dat je even tijd nodig hebt voor jezelf.

Is er een stevige ruzie met of tussen de kinderen, dan kan je hen een van volgende boodschappen geven: ‘Ik vind het niet fijn hoe dit loopt.’, ‘Ik word hier ambetant/onrustig van.’ of ‘Ik ga eventjes naar da badkamer.’ Zo kun je terug wat meer rust vinden.

Wat als het toch te veel wordt?

Maar wat als de spanningen thuis echt te hoog oplopen nu iedereen zo dicht bij elkaar zit? Misschien zat je net in een fase waarin afgewogen werd of jullie wel of niet uit elkaar zouden gaan?

Misschien waren er al heel veel spanningen voor het coronatijdperk? Dan is het raadzaam volgende tips te volgen. Weet dat je ook steeds professionele hulp kan raadplegen. Zo kan je bijvoorbeeld terecht bij de opvoedingslijn waar je nu ook op woensdag via chat verder geholpen kan worden.

omgaan met conflicten

Meer artikels over je gezinsleven tijdens de coronacrisis kan je hier terugvinden.

Volg de Gezinsbond ook op Facebook, Twitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten.

Gepubliceerd op: 09/04/2020

Tags: