De coronacrisis dwingt je vandaag om als ouder constant te schakelen: tussen je werk en je kind, terwijl je huishouden erbij inschiet en je ook nog tijd voor jezelf moet overhouden. Hoe red je het als ouder in coronatijd? Door flexibel te zijn, zo blijkt. Door te buigen en te plooien, zonder te breken.

Chaos

Voor ouders wordt de agenda tegenwoordig vaak overhoop gegooid. Want het kan zomaar dat je kind in quarantaine moet en jij plots je dagen rond die thuisopvang moet regelen en je kind online les moet volgen. Terwijl jij thuis eigenlijk ook moet werken.

En dan is die quarantaine voorbij en moet er weer een ander evenwicht gezocht worden. Tot je kind zelf ziek wordt! Het is ‘maar een snotneus’, maar toch, vandaag kunnen we geen risico’s nemen.

Dus hup, opnieuw met een rode stift door die agenda, waar je meteen ook de vakantiekampjes kan schrappen of verplaatsen en zelfs dat verjaardagsfeestje moet uitstellen. Voor je het weet beland je in een grote chaos en moet je een spreidstand doen om alles in de hand te houden.

‘De coronacrisis legt niet op iedereen dezelfde druk, maar we mogen de impact van het virus op onze mentale gezondheid, samen met de beperkende maatregelen, niet minimaliseren’, zegt Steven Gielis, lector Orthopedagogie bij AP Hogeschool en de bezieler van ZITDAZO, een community die ouders samenbrengt en laat groeien rond verschillende thema’s.

Je krijgt als ouder in coronatijd heel wat op je bord. Er zit maar zoveel rek op voor je plooit tot je breekt. En net dát moment moet je voor zijn, stelt Gielis. Hoe? Zo.

LEES OOK > Corona leerde me hoe belangrijk het is om grenzen te (h)erkennen

Ritme

Een goede veerkracht begint bij voorspelbaarheid, ritme en het stellen van kleine maar concrete doelen. Hoe meer structuur, hoe minder verwarrend deze periode aanvoelt.

Zeker kinderen, maar ook volwassenen ervaren tijdens deze crisis een wegvallen van structuur en houvast. Daarbij is er ook de onzekerheid over hoe lang de situatie nog zal duren.

Houd je zoveel mogelijk aan vaste routines en schema’s, of creëer nieuwe routines als je daartoe gedwongen wordt.

Contact met anderen en jezelf

Het is normaal om tijdens een crisis zoals deze veel verschillende emoties te ervaren, van verdriet tot angst en stress of kwaadheid. Hoe dan ook helpt het om te praten met mensen die je vertrouwt en graag ziet.

Probeer dagelijks contact op te nemen met je vrienden en familie, bijvoorbeeld via e-mail, chat, telefoon of videochat. Maak elke dag even tijd om te bellen, Skypen, Google Hangouten of Facetimen met de grootouders, nonkels en tantes. Al stuur je rooksignalen, zorg ervoor dat je jezelf niet isoleert.

Maar wees ook eerlijk naar jezelf toe als je vandaag geen zin hebt in het zoveelste groepsgesprek. Kijk wat voor jou werkt!

Prioriteiten

Hou je bij de feiten wat het coronavirus betreft, en hou je aan de richtlijnen. Die richtlijnen kunnen beperkend aanvoelen, maar ze scheppen ook een kader waarbinnen je kan bewegen.

Krijg je het benauwd van de slechtnieuwsshow? Beperk dan die onrust door de instroom van dat nieuws te verminderen. Maak voor jezelf duidelijk waar je naartoe kan gaan als je hulp nodig hebt voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid.

LEES OOK > Coronastress: 7 tips om met de onzekerheid om te gaan

Lach

Soms zal het huilen je nader staan dan het lachen, maar ook dan is het kwestie van de humor erin te houden. Voor je kinderen geldt overigens hetzelfde. Laat hen ook af en toe zot doen en stoom aflaten.

Of beter nog: doe gewoon mee, lach en toon dat je kind je blij kan maken. Lachen versterkt de emotionele band tussen een ouder en een kind, en door te lachen verhogen kinderen hun kansen om met anderen tot spel te komen.

Positiviteit

Je komt niet pas kijken. Als ouder heb je vast al een rugzakje vol ervaring dat je meezeult. Maak gebruik van die ervaring, en van de vaardigheden die je vroeger hebben geholpen om tegenslagen te verwerken.

Vertrouw op jezelf en op het feit dat je je eigen grenzen kent en kan bewaken, zodat jij of iemand anders die grenzen niet overtreedt. Niet in dat gekke jaar 2020, niet in 2021 en niet in de jaren die nog volgen.

@stevengielis_ is pedagoog, papa en schrijver.

Heb je nood aan een goed gesprek, één-op-één? Bij Tele-Onthaal kun je 24h/7d terecht op het anonieme en gratis nummer 106. Een gesprek via chat kan elke avond en woensdag- en zondagmiddag.

In ons dossier Je gezinsleven in de coronacrisis vind je meer artikels, verhalen en tips die je helpen als ouder in coronatijd. Volg de Gezinsbond ook op FacebookTwitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.

Gepubliceerd op: 10/12/2020, laatste update op: 23/03/2021

Tags: , ,