Plots mogen heel wat kinderen terug naar school. Maar die school is helemaal niet meer dezelfde als 8 weken geleden. Een juf of meester met een mondmasker op, geen tikkertje op de speelplaats, een stoel tussen elke schoolbank. Hoe bereid je hen hierop voor? En wat als broer en/of zus niet naar school mogen gaan? Of als je twijfelt om je kind wel naar school te laten gaan?

Terug naar school, terug vriendjes zien

Die vrijdag in maart was het nog Pyjamadag, de maandag daaropvolgend viel plots alles weg. Geen school meer, niet meer spelen met de vriendjes, geen bezoek meer aan oma en opa… De meeste ouders thuis, met of zonder werk.

En we telden de dagen, de weken, zelfs de maanden af… Wekenlang hebben we ernaar uitgekeken (of misschien stiekem ook weer niet)… en nu mogen er plots heel wat kinderen terug naar school. Terug naar de vrienden, eindelijk opnieuw spelen met leeftijdsgenootjes! Terug geheimzinnig doen en samen giechelen.

Opnieuw dat contact aangaan dat zo belangrijk is voor de sociaal – emotionele ontwikkeling van onze kinderen.

Maar die school is niet meer hetzelfde

We hoorden ministers en virologen zeggen dat het veilig moet, dat niet alles al kan, dat niet iedereen tegelijk mag starten. Er werden zware knopen doorgehakt en stilaan krijgen we zicht op hoe het eraan toe zal gaan.

Scholen plannen, denken na en reorganiseren. Ze houden rekening met de veiligheidsvoorschriften. Maar ze maken zich ook zorgen over de sociale en emotionele kant van de zaak. Daarom plannen ze opnieuw. Ze doen alles wat ze kunnen om er straks voor iedereen het beste van te maken.

Hoe het er precies aan toe zal gaan, is overal een beetje anders en vooral helemaal anders dan hoe we het gewoon waren.

LEES OOK > Wie kan er terug naar school en wat met de opvang?

Hoe reageert je kind hierop?

Wat we moeten doen om gezond en veilig met elkaar om te gaan is ondertussen duidelijk. Maar wat met het welbevinden van onze kinderen?

Voor het welbevinden van kinderen is contact met leeftijdsgenootjes belangrijk. Ze hebben hun vrienden gemist, ze kijken ernaar uit om terug samen te spelen, te vertellen… Ze kijken er misschien naar uit om de juf of meester te zien en nieuwe dingen bij te leren.

Hoe is het voor hen om straks weer aan die schoolbanken te zitten, met telkens een stoel tussen? Hoe vinden zij het dat de juf of meester plots een mondmasker draagt en waarom mogen ze geen tikkertje spelen op de speelplaats? Een speelplaats met nadarhekken of eentje ingedeeld in hokjes.

Hoe kan je je kind voorbereiden op wat komt?

Dat naar school gaan niet meer hetzelfde zal zijn als voor de coronacrisis, is voor ouders wel duidelijk. Ook al blijft het ook voor ons onwerkelijk en misschien moeilijk te vatten. Voor kinderen is dit misschien nog altijd een beetje verwarrend.

In ieder geval is het wel spannend. Na 8 weken terug naar school, dat is sowieso weer serieus aanpassen. Met een school die toch net iets anders geworden is, is het voor iedereen ook weer even zoeken.

Gelukkig zijn vele scholen zich hiervan bewust. Ze zullen doen wat ze kunnen om kinderen hun weg te laten zoeken. Wij hopen dat de scholen voldoende ruimte laten om te praten over wat er afgelopen tijd allemaal gebeurd is.

Maar hoe kan jij als ouder jouw kind én jezelf voorbereiden op de komende weken? Wij verzamelden enkele tips hieronder.

Visualiseer en vertel

Vertel zo concreet mogelijk hoe het eraan toe zal gaan en hoe alles eruit zal zien. Sommige scholen maken filmpjes zodat je kind op voorhand al kan kijken hoe de indeling gemaakt is, waar de handen gewassen zullen worden, langs waar je naar je klas kan, hoe je van de speelplaats naar binnen gaat… Een mooie manier om alles visueel en begrijpelijk te maken.

Biedt je school dit niet aan, dan kan je ook dit filmpje samen bekijken. Of vertel hen in je eigen woorden hoe het eraan toe zal gaan. Als je goed kan tekenen, teken dan. Bouw mogelijke routes na in je living of tuin. Gebruik bijvoorbeeld takken die je gevonden hebt in het bos, planken die nog ergens te veel liggen, touw of karton.

Hoe wordt de klas ingedeeld? Welke leerkracht zal bij jouw kind lesgeven? Krijgt je kind in zijn vertrouwde klas les of in een andere klas? Misschien zelfs buiten? Waar spelen de kinderen tijdens de speeltijd en is deze nog steeds op hetzelfde uur?

Weet je niet altijd het antwoord op alle vragen, aarzel dan niet om contact op te nemen met de school. Zij kunnen je vast verder helpen.

Wennen aan al die mondmaskers

De leerkrachten zullen een mondmasker dragen. Hoe is dat voor je kind? Misschien vindt je kind dit eerst wat vreemd, maar weet dat kinderen flexibel zijn en er snel aan zullen wennen.

Heb je thuis al mondmaskers? Zet deze al eens op zodat je kind er kennis mee kan maken. Mogelijks komen er dan al vragen naar boven. Laat al die vragen komen, neem even tijd en ga in gesprek.

Met jongere kinderen is het misschien moeilijker om hierover te praten, maar weet dat je via een spelletje ook veel kan vertellen en verwerken. Haal de pop erbij en zet ze een mondmasker op.

Laat je kind het zelf eens proberen om een mondmasker aan te doen en trek samen – met het mondmasker als soort van harnas – ten strijde tegen Koning Corona! Dergelijk spel kan voor ontlading zorgen en een stuk spanning wegnemen.

De nodige afstand bewaren

Wat met de regels van social distancing? Misschien kwam je al wel eens een vriendje of vriendinnetje van zoon- of dochterlief tegen op een wandeling? En merkte je toen hoe moeilijk het soms kan zijn om steeds 1,5 meter afstand tussen te laten? In hun spontaniteit en impulsiviteit kunnen (zeker jonge) kinderen deze regel al eens over het hoofd zien.

Op school weten ze wel hoe moeilijk het is voor kinderen om zich voortdurend aan de regels te houden. Daarom zijn de klassen opgedeeld in kleinere bubbels, zullen de handen veel gewassen worden en dragen leerkrachten en leerlingen van het secundair onderwijs een mondmasker.

Geef zelf wel altijd het goede voorbeeld door de nodige afstand te bewaren als je iemand ontmoet. Zeg maar dat je weet dat het niet makkelijk is, maar dat iedereen zijn best doet om zich te houden aan de regels.

Ook deze 1,5 meter afstand kan je visueel maken door planken, dozen of knuffels op de juiste afstand te leggen of tape op de grond te kleven. Kijk maar eens wat je allemaal nog kan met 1,5 meter tussen jullie beiden.

Bedenk alvast wat spelletjes die je nog kan spelen met deze afstand tussen jullie in. Laat je kind hier gerust de leiding in nemen als je dit samen uitprobeert. Zo geef je je kind een beetje controle, iets wat in deze tijden zeldzaam en dus welkom is.

Een aantal voorbeelden:

  • tegenover elkaar staan en elkaar spiegelen
  • gekke bekken trekken
  • op één been staan
  • iets uitbeelden en de anderen moeten raden wat het is
  • een briefje schrijven of een tekening maken en deze in een autootje tussen jullie in laten rijden

Laat de fantasie van je kind de vrije loop (en die van jezelf ook)! En als je geen spelletjes meer kan verzinnen, dan kan je dit artikel over groepsspelletjes met aandacht voor social distancing lezen.

Tip: bekijk of print deze posters op kindermaat. Heel veel scholen zullen hier gebruik van maken en zo herinner je je kind nog eens aan alle nieuwe regels.

Wat als één van mijn kinderen wel en de andere niet naar school mag gaan?

Misschien had broer helemaal nog geen zin om terug te starten op school? Of misschien is zus stiekem wat jaloers omdat broer wel terug naar zijn vriendjes mag en zij niet?

Hoe jullie situatie ook is, het is voor iedereen bijzonder. Het is voor iedereen spannend. Geef als ouder aan dat ook jij dit raar of spannend vindt. Praat erover met je kinderen en met je partner.

Als het dan eindelijk zover is, zorg er dan voor dat je – wanneer je je kind ophaalt van school – tijd kan vrijmaken om te luisteren naar alle verhalen. Ook als er niet concreet over school gebabbeld wordt, doe dan iets samen. Ga even wandelen of doe iets wat jullie allebei leuk vinden.

Zoek de verbinding met je kind en laat ‘m zo weten dat je er bent. Dat je klaar staat om te luisteren als je kind daar behoefte aan heeft. Doe dit niet alleen de eerste dag, maar voorzie zeker de komende weken ruimte om te kunnen ventileren.

Ben je zelf bang?

We zijn in een situatie beland waar we moeten toegeven dat we niet alles onder controle kunnen hebben. We zijn het ondertussen hier en daar zelfs al wat gewoon om de kinderen thuis te hebben.

Het kan dus best zijn dat je het moeilijk hebt om je kind terug naar school te laten gaan. Dat is oké. Opvoeden en kinderen zien groeien betekent vaak ook loslaten. Je mag het moeilijk vinden, je mag het spannend vinden. Je mag dat ook zo aan je kinderen vertellen.

Voel je dat je echt heel gespannen bent, ervaar je echt veel stress, angst of paniek? Zoek dan iemand die je in vertrouwen kan nemen. Praat erover met je partner, een vriend(in) of met een professionele hulpverlener.

Twijfel je om je kind terug naar school te laten gaan?

Er kunnen zeker en vast terechte argumenten zijn om je kind thuis te houden wanneer de school terug opstart. Misschien is je kind zelf kwetsbaar of behoort iemand van de gezinsleden tot de risicogroep en ben je bang voor een besmetting met het coronavirus. Bespreek dit met je arts en eventueel met de school.

In andere gevallen bespreek je je zorgen best met de school. Voor het sociaal – emotioneel welbevinden van de kinderen is het aan te raden om die herstart te maken.

Veel kinderen hebben hun vrienden gemist. Op school kunnen zijn om afscheid te nemen van een bijzonder en vreemd schooljaar zal hen helpen om dit een plekje te geven en de start in september vlotter te kunnen nemen.

Meer artikels over je gezinsleven tijdens de coronacrisis kan je hier terugvinden.

Volg de Gezinsbond ook op Facebook, Twitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.

Gepubliceerd op: 15/05/2020

Tags: