2021-2022 leek een ‘normaler’ schooljaar te worden. In de meeste gevallen moeten Vlaamse leerlingen uit het basis- en secundair onderwijs geen mondmaskers meer dragen. Overal is ook weer contactonderwijs mogelijk. Twee weken na de start van het nieuwe schooljaar dreigen de quarantainemaatregelen op school echter roet in het eten te gooien. De Gezinsbond vraagt daarom dringend om een andere aanpak.

Wat zijn de quarantainemaatregelen op school vandaag?

Als er slechts één geval is in een crèche, kleuterklas of klas in de lagere school, worden de andere kinderen beschouwd als laag-risicocontact. De andere kinderen moeten dus niet getest worden of in quarantaine. Ze moeten wel voorzichtig blijven en gaan bijvoorbeeld best niet op bezoek bij oma of opa.

In de secundaire scholen zal het CLB bij een besmetting van een leerling gericht aan contactonderzoek doen om na te gaan wie een mogelijk hoog-risicocontact is, zoals vrienden of klasgenoten die een bank delen met de besmette leerling. Die leerlingen moeten in quarantaine en getest worden. Als ze gevaccineerd zijn, kunnen ze na één negatieve test uit quarantaine.

Bij meer dan één besmetting in een klas of als een leerkracht positief test, kan het toch nodig zijn om de volledige groep in quarantaine te plaatsen en dit zowel in de basisschool als de secundaire school. Het CLB moet dan inschatten hoe groot het risico is op verdere besmetting en vervolgens beslissen of de klas in quarantaine moet of niet.

Al meer dan vijfduizend leerlingen in quarantaine

De versoepelingen in de samenleving hebben gevolgen voor het aantal besmettingen op school. Op slechts twee weken tijd zijn er al ruim vijfduizend leerlingen in quarantaine geplaatst. Bij enkele positieve gevallen moeten namelijk vaak hele klassen thuisblijven.

Ouders maar ook CLB’s en huisartsen hebben hier heel wat vragen bij. Kinderen hebben relatief weinig last van een besmetting en hun ouders en grootouders zijn in de meeste gevallen gevaccineerd. Veiligheidsmaatregelen blijven nodig, maar moeten afgewogen worden tegen de mogelijke negatieve impact op leerlingen.

Uit de voorbije coronaschooljaren weten we dat afstandsonderwijs heel wat risico’s inhoudt voor de leerkansen en het welbevinden van leerlingen.

De Gezinsbond vraagt daarom dringend om een andere aanpak van besmettingen op school die voldoende veiligheid biedt maar de optimale ontwikkelingskansen voor kinderen niet onnodig in het gedrang brengt.

Daarnaast moeten alle leerlingen voldoende tijd krijgen om leerachterstand bij te werken. Best binnen de school(m)uren, zodat alle leerlingen gelijke kansen krijgen. Eventueel kunnen flexibele leerwegen hierbij helpen. Scholen die hier gebruik van maken kunnen leerlingen per graad beoordelen in plaats van per leerjaar. Leerlingen krijgen zo een jaar extra om tekorten uit het vorige schooljaar weg te werken.

LEES OOK > Balans van een tweede coronaschooljaar

Volg de Gezinsbond ook op FacebookTwitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.

Gepubliceerd op: 15/09/2021, laatste update op: 16/09/2021

Tags: ,