Televisie, tablet, de Wii of een Nintendo switch … er zijn veel schermtijdopties. Verschillende soorten schermen die één ding gemeenschappelijk hebben: de aantrekkingskracht die ze uitoefenen op onze kinderen. Trop is zoals altijd te veel, maar aan banden leggen stuit al eens op protest. Een manier om discussie (en tranen) bij de kinderen te verminderen, is door afspraken te maken over de schermtijd. 

Afhankelijk van de leeftijd van je kind, leg je schermtijdregels op of maak je samen afspraken over schermtijd. Je kan daarbij de 4 W’s gebruiken (waar, wanneer, waarom, wat) en hoelang.

  • Waar mag het kind kijken, spelen of met de tablet bezig zijn? Wel of niet aan tafel, in bed, in de auto, tijdens een familiefeest?
  • Wanneer: enkel ‘s ochtends of elke dag als je thuiskomt? Niet op schooldagen maar wel in het weekend? Of meer in het weekend dan op een schooldag?
  • Waarom wordt het scherm gebruikt? Huiswerk, praten met vrienden of een film kijken zijn verschillende vormen van schermtijd die het waar en wanneer kunnen meebepalen. Telt een skypegesprek met de nonkel aan de andere kant van de wereld mee of niet?
  • Wat mag je kind kijken of doen op het scherm? Mag hij of zij maaltafels oefenen op de tablet of naar een ‘unboxing’ (speelgoed dat wordt uitgepakt en getoond hoe je ermee kan spelen) video op Youtube kijken?
  • Hoelang? Dat bepaal je zelf, eventueel met het kind, in functie van de reden van het schermgebruik en hoeveel het kind speelt, sport en beweegt. Exacte richtlijnen worden niet aangeraden door experts als medianest (zie hieronder). Heeft het kind moeite met doseren of kloklezen, gebruik dan een kookwekkertje.

Zijn er verschillende schermen in huis, maak dan een afspraak per scherm of toestel.

Evalueer de regels of afspraken over schermtijd na een tijdje. Dit kan in samenspraak en met oudere kinderen is dat zelfs aan te raden. Je kan dan samen afspraken maken.

LEES OOK > Schermtijd bij jonge gezinnen: ‘Onze kinderen worden soms in dat scherm gezogen’

Waarom geen exacte richtlijn?

Exacte richtlijnen zijn moeilijk te geven, omdat niet elk scherm (en elk kind) gelijk is. Zeker als kinderen ouder worden gaat dat op: computer gebruiken voor schoolwerk is niet hetzelfde als passief televisie kijken bijvoorbeeld.

Meer dan exacte richtlijnen zet Medianest in op ‘een goede verhouding’. Is je kind heel actief en speelt het veel, dan kan het als rustmoment best televisie kijken of een spel spelen.

Wisselt je kind puzzelen, tekenen en lezen af met televisie kijken, dan is dat een groter probleem omdat het kind weinig tot niet beweegt.

De bedoeling is niet om het kind te verbieden naar televisie te kijken of te gamen. Wat wél belangrijk is, is dat kinderen voldoende actief zijn en bewegen.

Voor kleuters loopt dat op tot 3 uur per dag. Voor schoolkinderen (6-12 jaar) is dat een uur per dag plus drie keer per week een actieve sport, die de botten versterkt.

Lees er meer over op medianest.be. Bekijk ook de ‘mediagroeilijn’.

Te veel

Heb jij toch het gevoel dat je kind te veel bezig is met schermen? Dan is er maar één oplossing: meten.

Hou bij, bijvoorbeeld via een app, hoeveel tijd je kind op welk scherm doorbrengt en waarom. Met die cijfers in de hand kan je bekijken of het echt de spuigaten uitloopt of het wel meevalt.

LEES OOK > Positieve en negatieve effecten van schermtijd

Volg de Gezinsbond ook op FacebookTwitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.

Gepubliceerd op: 03/05/2019, laatste update op: 18/07/2022

Tags: