Kinderen en slapen: het kan ouders zot maken. Deze basisregels voor een goede nachtrust werken voor iedereen in alle omstandigheden:

1) Donker, rustig en fris

Gordijnen die het licht weren, zo weinig mogelijk achtergrondlawaai, goed verlucht en maximaal 18 graden: dat zijn de ideale omstandigheden in de slaapkamer om genoeg te slapen.

2) Kalm

Vanuit wilde spelletjes of activiteiten ‘gaan slapen’, dat is onmogelijk. Kalm(er) worden is een voorwaarde om te kunnen gaan slapen. Een beetje televisiekijken, een rustig bordspel of wat lezen: het kan allemaal.

Voor kinderen die moeilijk tot rust komen (of erin slagen zichzelf op te winden tussen tanden poetsen en boekje lezen), kan je ook een ademhalingsoefening doen. Laat het kind de ogen sluiten en roep een leuk beeld op dat het kind kent (het strand, een grasveld) en adem een vijftal keer diep in via de neus (in vijf tellen) en adem in vijf tellen uit. Praat zelf op een zachte en rustige toon.

3) Op tijd stoppen met tablet of computer

De schermen van tablets, smartphones en computers stralen blauwwit licht uit. Dat licht stopt de aanmaak van melatonine (slaaphormoon) en zorgt er dus voor dat je de vermoeidheid minder voelt. Er wordt aangeraden om minstens een half uur maar liefst een uur voor het slapengaan met deze toestellen te stoppen.

4) Bedtijdroutine

De routine helpt kinderen om te weten wat er komt en zich daarop voor te breiden. Het werkt bij het ene kind al wat beter dan bij het andere, maar onderschat de houvast voor het kind niet (ook als ze zich verzetten of inspannen om telkens nét iets anders te doen).

Wat de routine precies inhoudt, kan je zelf beslissen. Meestal begint het met eventueel een wasbeurt, tandenpoetsen, pyjama aan en een verhaaltje. Een goede routine duurt maximaal een half uur en is voorspelbaar.

5) Zelfde tijd

Door elke dag rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen (en op te staan) raakt het lichaam in een bepaald ritme, waardoor het kind ook op hetzelfde tijdstip moe wordt.

Lees ook:

*5 don’ts voor het slapengaan

*Bedtijd afdwingen helpt om voldoende te slapen (behalve in het weekend)

*Hoe weet ik of mijn kind genoeg slaapt?

Gepubliceerd op: 28/07/2017, laatste update op: 09/08/2017

Tags: , , ,