Slapen bij kinderen (en dan vooral: hoeveel!) is een van de grootste zorgen van ouders. Hoeveel moet mijn kind slapen, hoe weet ik of het voldoende heeft geslapen en ook: aan wat kan ik dat merken?

Elk kind heeft een andere slaapbehoefte, met andere woorden: hoeveel slaap een kind nodig heeft, is afhankelijk van kind tot kind. De algemene slaaprichtlijnen worden onderaan het artikel meegegeven, maar die zijn maar een richtlijn. Belangrijker is om te herkennen of je kind voldoende slaapt, ongeacht of het de slaaplimiet haalt (of overschrijdt).

Voldoende

Kinderen die voldoende hebben geslapen:

  • worden vanzelf of gemakkelijk wakker
  • zijn actief en willen spelen
  • genezen snel van kwaaltjes of aandoeningen
  • kunnen tegen een stootje
  • zijn creatief, hebben ideeën en wilde verhalen

Niet voldoende

Als je kind niet voldoende heeft geslapen, dan kan je dat merken aan deze signalen:

-Je moet het kind altijd wakker maken

-Het is hangerig of net overdreven druk

-Het kind gedraagt zich prikkelbaar: een tikje is voldoende voor een huilbui; alles wat misloopt, is meteen een drama

-Het kan zich niet goed concentreren

-De schoolresultaten gaan achteruit

-Het kind eet minder (of net meer)

Goede nachtrust

Een goede nachtrust kenmerkt zich door vijf factoren:

  • Voldoende uren in bed doorbrengen
  • Minstens 85 procent van de tijd in bed slapen
  • Binnen de 30 minuten inslapen
  • Niet meer dan één keer per nacht wakker worden
  • Minder dan 20 minuten wakker zijn bij een nachtelijk wakker momentje

Slaapbehoefte van kinderen per leeftijd:

* 1 tot en met 3 jaar: 12 à 13 uur (inclusief dutjes), per nacht is dat 10 à 12 uur

* 4 t.e.m. 7 jaar: 10 à 11 uur

* 8 t.e.m 11 jaar: 9 à 10 uur

* 12 t.e.m 15 jaar: 8 à 10 uur

Dit zijn algemene richtlijnen: heeft je kind meer of minder slaap nodig, dan is dat zo. Kijk vooral naar de signalen van een slecht uitgerust kind: kan je die niet ontdekken, dan ben je goed bezig!

Lees ook:

*Genoeg slapen: de basisregels

*Bedtijd afdwingen helpt om voldoende te slapen (behalve in het weekend)

*5 don’ts voor het slapengaan

Volg onze laatste updates via Facebook en Twitter! Of krijg het nieuws uit eerst hand als lid en dat kan hier.

Gepubliceerd op: 30/07/2017, laatste update op: 21/11/2017

Tags: , , ,