Hoe zorg ik er in hemelsnaam voor dat mijn kind gezond eet? Het mysterie bezorgde al heel wat ouders (onszelf inclusief) grijze haren en het antwoord is helaas niet zo simpel. Met deze tips kom je gelukkig al een heel eind:

Tips zodat je kind gezond eet?

  • Ieder is baas over zijn eigen lichaam, en ja, dat geldt ook voor moeilijke etertjes. Als ouder beslis je wat er wordt gegeten, je kind kiest hoeveel het eet. Een leeg bord hoeft dus niet.
  • Witloof, spruiten, pastinaak, peer of kiwi? Iedereen kent wel iets dat hij niet zo lekker vindt (lees: van gruwelt). Omdat kinderen nog volop moeten ontdekken, is hun ‘lust-ik-niet-lijstje’ soms ellendig lang. Geen paniek, dat lijstje is niet voor het leven. Ieders voorkeur wijzigt, en dus ook die van een kind. Blijven (niet-dwingend) proberen, blijven proeven en vooral: geduldig blijven!
  • Onthou dat je kind een nieuwe smaak gemiddeld tien tot vijftien keer moet proeven vooraleer hij die weet te appreciëren. Niet meteen een succes? Varieer dan eens in de bereidingswijze. Nét dat tikkeltje anders doet misschien naar meer smaken. Zelfs bij witloof!
  • Probeer het eetmoment altijd ontspannen te houden. Vraag naar de gebeurtenissen op school of werk, naar de liefdesverhalen en naar de kleine dingen des levens. Het slechte rapport of het bespreken van regels en afspraken, hou je beter voor een andere keer.
  • Stel je jezelf de vraag of je elke dag verse groenten moet klaarmaken, weet dan dat er niets mis is met groenten uit de diepvries. Je hoeft sowieso niet elke keer een culinair hoogstandje op tafel te toveren, de rust en gezelligheid zijn evenveel waard. Oef!
  • In een ander gezin, of gewoon bij de grootouders, kunnen de eetgewoonten en afspraken nogal verschillen. Dat is niet meer dan normaal. Merk je dat dit toch regelmatig tot spanningen leidt, dan is het een goed idee om dit te bespreken.
  • Gebruik snoep niet als straf of beloning, een koek is geen troost. Spreek een vast snoepmoment per dag af, en hou het beperkt. En zondigen mag zeker. Elke ouder propt wel eens stiekem een stuk chocolade in z’n mond, niet?!
  • Tieners gaan hun eigen weg en dit geldt ook voor hun eetpatroon. Als ouder kijk je toe vanop de zijlijn en dat kan frustrerend zijn. Onthoud dat pubers niet happig zijn op jouw opgestoken vingertje. Voorzie hapklare en gezonde alternatieven, maar durf het onderwerp ook ter sprake brengen en geef zelf het goede voorbeeld.

Kortom

Het zijn natuurlijk geen wondermiddeltjes, niet elk kind zal er van de ene op de andere dag gezond(er) door gaan eten. Forceer niet te veel maar blijf het wel aanbieden. Weet dat de smaak van een kind tijd nodig heeft om te ontwikkelen en dat proevertjes belangrijk zijn.

Vitamine G+ geeft jouw gezin extra energie! De dienst sociaal-cultureel werk levert praktische opvoedtips voor het hele gezin. Lees hier de andere Vitamines. Heb je zelf een vraag of een probleem? Laat het ons weten!

En meer weten kan via Facebook of door lid te worden.

Tags: , , , , ,