Door de vele nieuwere vormen van reclame maken is het meer dan ooit nodig om mensen, ouders én kinderen, reclamewijs te maken. Hoe doe je dat? Door te weten op welke manieren reclame wordt gemaakt, hoe je wordt verleid en door een kritische houding aan te nemen.

Kinderen zijn een dankbare groep voor reclamemakers: een deel van het gezinsbudget wordt aan hen (en door hen) besteed én ze zijn gemakkelijk te beïnvloeden. Net daarom is het belangrijk dat kinderen en jongeren worden beschermd voor reclame. Dat gebeurt deels door de overheid, door ethische normen en reclame voor schadelijke producten te verbieden in de buurt van kinderprogramma’s.

Rol van ouders

Ook ouders kunnen een rol spelen in de bescherming van hun kind: door ze reclamewijs te maken. Maak ze duidelijk wat het doel is van reclame: voorkeuren van de consument beïnvloeden en verleiden tot consumptie van een goed of een dienst. En welke tactieken door reclame worden ingezet om dat doel te bereiken. Dat je zelf mee bent met de nieuwste vormen, is natuurlijk een voorwaarde. In dit artikel geven we duiding bij de nieuwste vormen van reclame.

Om reclamewijs te worden zijn twee voorwaarden: inzicht krijgen in reclame en kritisch staan tegenover reclame.

1) Inzicht in reclame

Simpel: praat erover. Waarom is er reclame, is er veel of weinig, en is dat leuk of niet? Wat doet reclame eigenlijk? Is een gratis spel echt gratis?

Je zal ontdekken dat er veel manieren zijn om potentiële kopers over de streep te trekken, van toffe figuurtjes tot (niet altijd zo) wetenschappelijke onderzoeken. Ook humor wordt graag gebruikt: grappige spots verminderen de kritische kijk…

Er is duidelijke reclame en hele subtiele. Een leuk spelletje is samen met je kind op zoek gaan naar welke reclamemerken ze herkennen op televisie, op internet of zelfs in films of games. Geen zin om het zelf uit te zoeken? Het spelletje Reclamewijs, ontwikkeld door Universiteit Gent, zet je al op weg.

2) Kritische houding

Reclame is niet altijd negatief en soms is gewoon handig. Er is niks mis met een nieuw koekje of speelgoedje te willen uitproberen.

Maar het loont ook wel om de ervaring van het kind naast de reclame te leggen: is het speelgoed echt zo leuk als de reclame beweert en waarom (niet)? Hebben ze hun beloftes waargemaakt?

Vorming reclamewijsheid voor ouders

Ook de Gezinsbond neemt de handschoen op en organiseert vanaf het voorjaar vormingssessies voor ouders. We schetsen de huidige reclamewereld en duiden wat mediawijs zijn betekent, ook voor kinderen en jongeren.

We plaatsen het belang van reclamewijsheid in een maatschappelijke context (materialisme, conflict ouder-kind, schuldenproblematiek…) en gaan met ouders een eind op pad door concrete tips te geven in de dagelijkse opvoedingspraktijk.

Ten slotte geven we een juridisch kader, zodat ze kunnen inschatten welke reclamevormen wel en niet toelaatbaar zijn en waar ze terechtkunnen als ze van mening zijn dat een fabrikant over de schreef ging.

 

Meer info over vormingen van de Gezinsbond kan je verkrijgen door te mailen naar consumenten@gezinsbond.be of te bellen naar 02/507.88.99.

Meer tips en tricks kan je volgen via Facebook. Ook door lid te worden van De Gezinsbond kunnen we je dienen met het nodige advies.

Tags: , , ,