Elke weekdag opnieuw fietsen in ons land tienduizenden kinderen van en naar school. Soms met broer of zus, soms met hun ouders, soms helemaal alleen. Hoe veilig voelen zij zich in het verkeer en wat kan beter? We vroegen het aan het vijfde leerjaar van De Vlieger in Gent, een Freinetschool vlak bij de drukke verkeersader Dampoort.
‘Ik kon maar net op tijd remmen’
De straat waarin Ben woont is zone 30, maar niet alle auto’s houden zich daaraan. Daarmee wijst hij meteen op een heet hangijzer.
Ben (11): ‘Sommige mensen rijden veel te snel. Dat vind ik jammer, want dat is niet zo veilig. Ik fiets bijna elke dag naar school, samen met mijn zus en een van onze ouders. We wonen hier niet zo ver vandaan, 700 meter of zo. Op weg van en naar school rijden we vooral over wegen met veel fietsers, waar niet zoveel auto’s zijn. Alleen wanneer we een stukje over de steenweg rijden, moeten we extra opletten.
Meestal voel ik me best veilig in het verkeer. Al ben ik ooit eens bijna aangereden. De remmen van mijn fiets werkten toen niet zo goed, maar ik kon nog net op tijd stoppen. Gelukkig zijn mijn remmen nu hersteld.’
LEES OOK > Wanneer kan mijn kind alleen naar school fietsen?
‘Ik was bang om te sterven’
Klasgenoten en ‘meestal ook vrienden’ Richard en Noah komen vaak met de fiets naar school. Die ligt vlak aan de drukke Dampoort. Een punt waar ze extra goed opletten.
Richard (10): ‘Daar is het soms echt onveilig. Er is superveel verkeer en we moeten vaak lang wachten aan de verkeerslichten. Soms letten de auto’s niet goed op. Er is ooit al een kindje van onze school aangereden.’
Noah (12): ‘Dat heb ik zelf ook bijna eens meegemaakt. We waren aan het fietsen, toen er heel snel een auto aankwam. Ik ben er bijna op gebotst. Ik was even heel bang om gewond te raken, of zelfs te sterven. Mijn mama zegt altijd dat ik goed moet opletten in het verkeer. Gelukkig heb ik dat gedaan.’
Richard: ‘Ik vind dat er meer verkeerslichten moeten komen, bijvoorbeeld aan de Dampoort. We zijn daar ooit nog voor gaan betogen met de school.’
Noah: ‘Meer zone 30 zou ook goed zijn. Want het is vooral gevaarlijk als de auto’s te snel rijden.’
‘Auto’s moeten beter weten wanneer ze moeten stoppen’
Wanneer de schoolbel gaat, staan Naomi en haar klasgenoten klaar met hun fiets. Ze vertrekken in colonne naar het zwembad, zoals ze elke twee weken doen.
Naomi (10): ‘We rijden altijd in groep. De juf rijdt vooraan, de zwemmeester achteraan. Alle kinderen moeten tussen hen blijven. Natuurlijk houden we ons dan ook aan de regels. Iedereen doet een helm aan. We rijden allemaal achter elkaar, tenzij de juf zegt dat we per twee mogen fietsen. We moeten goed rond ons kijken, en altijd onze twee handen aan het stuur houden.
Ik voel me veilig in het verkeer. Meestal kom ik alleen met de fiets naar school. Dan ben ik altijd heel voorzichtig. Wat nog kan verbeteren? Ik wil meer verkeerslichten, zodat de auto’s goed weten wanneer ze moeten stoppen.’
LEES OOK > Verkeer op kindermaat maakt de weg veilig voor iedereen
‘Stepper een salto zien maken’
Deze drie vriendinnen en klasgenootjes fietsen bijna elke dag naar school. Meestal verloopt dat vlekkeloos, met dank aan hun ouders.
Rosie (11): ‘Mijn mama werkt soms op school, dan rijden we hier samen naartoe. Het is sowieso belangrijk om de regels te volgen. Altijd naar links en rechts kijken. Mensen voorrang geven. En stoppen als het rood is.’
Morgane (11): ‘En doorrijden als het groen is! (hilariteit) Pas op, sommige kruispunten zijn hier echt gevaarlijk. Maar als mijn ouders erbij zijn, voel ik me altijd veilig.’
Anna (10): ‘Zelf heb ik nog niets gevaarlijks meegemaakt. Maar ik zag wel ooit een elektrische step en een auto tegen elkaar rijden. Die stepper maakte een salto en viel heel hard. Dat zou misschien niet gebeurd zijn als er verkeerslichten stonden.’
Rosie: ‘Ik wil graag bredere straten. Dan is er plaats genoeg voor iedereen. Of fietsstraten, waar de auto’s ons niet mogen inhalen.’
Ons beleidswerk loont!
De kindnorm is het uitgangspunt voor mobiliteit in het nieuwe Vlaamse regeerakkoord. Met die kindnorm vragen we om door de bril van een kind naar de verkeersinfrastructuur te kijken. Kinderen hebben een andere ooghoogte, schatten moeilijker snelheden en gevaarlijke situaties in en zijn minder zichtbaar voor andere weggebruikers. Een kleine vergissing of fout mag geen fatale gevolgen hebben. Ook onze Gezinsbarometer toont dat veiligere fietsroutes een topprioriteit zijn voor gezinnen:
- Slechts 37% is tevreden over de fietsinfrastructuur in de gemeente.
- 73% komt gevaarlijke kruispunten tegen op de route naar school.
- 9 op 10 fietsende kinderen onder de 10 jaar hebben een begeleidende volwassene mee op weg naar school.
LEES OOK > Veilig naar school via het kindlint: ‘Oefen de fietsroute naar school al eens tijdens de vakantie’
Foto’s: Kristof Ghyselinck
Dit artikel verscheen in november 2024 in De Bond, het ledenblad van de Gezinsbond. De Bond kan ook bij jou (gratis!) in de bus vallen. Het enige wat je hoeft te doen, is lid worden. Nieuwtjes en activiteiten van de Gezinsbond meevolgen kan ook via Facebook, Twitter en Instagram.
Gepubliceerd op: 04/12/2024, laatste update op: 05/12/2024