Nog even en een nieuwe doordeweekse dinsdag breekt aan. Op het programma: 2 kleuters naar school, mama naar Brussel en papa op bezoek bij verschillende klanten. Gelukkig zijn er deze avond geen hobby's waardoor de dag net iets rustiger is.

Opstaan

6u30 – ‘Ik moet pipi doen’ (lap, daar gaat mijn laatste kwartiertje slaap)

6u40 – ‘Wanneer mag ik opstaan mama?’

‘Als schaapje zijn oogjes open doet’ (hmm, het concept van het slaapwekkertje ga ik precies nog eens moeten uitleggen)

6u45 – De wekker gaat (Grmbl, ik zou nog wel wat kunnen slapen)

7u15 – Gestommel, deuren vliegen open en toe…  ‘Mama, papa, wij zijn wakker!’ (in decibel 60) (waarom zijn die direct zo actief s’ morgens en waarom hebben ze niet het ochtendhumeur van hun mama?)

7u16 – ‘Goedemorgen mama’ (Yep, een megalach op mijn gezicht. Bye bye ochtendhumeur)

De ochtendshift

7u25–  ‘Ik wil een boterham met kaas’

‘Ik wil een boterham met speculoospasta’

‘Ik wil melk’

‘Ik wil de groene beker’

‘Ik had die eerst’

‘Ik heb een snottebel’

‘Ik wil zelf smeren’

‘Ik wil nog een boterham’

‘Oeps mijn beker omver’

(En we zijn er weer aan begonnen. Zal het ooit anders lopen? Toch nog een stukje ochtendhumeur dat komt piepen)

8u00 – ‘We gaan onze kleertjes aandoen en onze tanden poetsen’

-‘Neen, mama ik wil nog spelen’

-‘Wil jij mij naar boven dragen op je rug?’

-‘Ik wil het licht aandoen in de badkamer’

-‘Ik was eerst’

(Kunnen jullie nu niet één keertje gewoon naar boven gaan?)

8u15 – Zoonlief doet circusoefeningen in de badkamer (Misschien volgend jaar toch wel inschrijven in de circusschool),  dochterlief wil alles zelf doen (Nog net iets te moeilijk als je 3 bent). En ondertussen tikt de tijd verder… (Ga ik mijn trein nog halen?!?)

8u30 – ‘Jassen aan, schoenen aan, boekentassen op de rug.’

‘Ja, nú, direct!’

‘Neen, we gaan nu niet spelen, straks gaat de bel.’

‘Neen, je mag je pop niet meenemen.’

(zucht…)

8u40 – Yes, net op tijd aan de schoolpoort.

8u45 – Net op tijd aan het perron voor de trein!

8u48 – Even uitblazen… en uitzweten. (De werkdag is nog maar net begonnen maar ik heb het gevoel dat ik er al een hele shift heb op zitten)

De avondshift

16u – Hollen naar de trein ..

17u– Ik spring op mijn fiets om de kids af te halen bij de naschoolse opvang.

17u15 – ‘Mama, ben jij hier nu al? Ik wil nog spelen.’

‘Ik wil dit eerst nog afmaken’ (En ik mij maar haasten. Geduld is een schone gave!)

17u25 – ‘Kids, nu gaan we echt naar huis. Waar zijn jullie jassen? ‘

-‘Geen idee mama’ (Zucht…)

17u35 – Gelukkig is de opvang vlakbij en is manlief ondertussen achter de kookpotten gekropen.

‘Jassen uit, schoenen uit, jas aan de kapstok, schoenen in het rek!’

(zelfs na 3 keer herhalen, liggen de stukken verspreid, gelukkig vormen hun kledingstukken een duidelijk pad)

17u45 – ‘Neen, ik was daar eerst mee aan het spelen’

‘Dat is van mij!’

‘Ik wil alleen spelen’… waarop dochterlief stevig begint te huilen.

(Yep, ook zo leren ze maar het is o zo vermoeiend voor de ouders. Zucht, we zullen dit brandje even blussen)

18u – ‘Ik lust dat niet’ (Lap, daar gaan we weer.)

-‘Je gaat één hapje proeven’ waarop dochterlief haar hoofd neerlegt op de tafel, draait en keert op haar stoel. Zoonlief laat  ondertussen zijn bestek vallen, stoot zijn beker om, …

(Zucht…. Ok ik plan straks een avondje uit met manlief zodat we nog eens rustig en gezellig kunnen eten)

18u30 – snoeten en handen proper, de kids kunnen gaan spelen. Wij kuisen de tafel af, keren met de borstel, vullen het afwasmachine, legen de vuilnisbakken, maken de boekentassen voor morgen klaar, blussen ondertussen wat brandjes …

18u50 – Nog wat tijd over om samen tijd door te brengen. Een gezelschapsspel, samen tekenen, tikkertje of verstoppertje, bouwen, racen, lachen, knuffelen,… (I like it)

Naar bed

19u10 – ‘Patatjes, tijd om te gaan slapen’

-‘Maar wij willen nog ….’ (Yep, een herhaling van deze ochtend!)

19u30 – En toen was het verhaalje uit. (Keep our fingers crossed. Komt de rust direct?)

19u45 – ‘Mama, ik moet nog pipi doen!’

-‘Maar dat heb je daarnet toch al gedaan?’

-‘Ja maar ik moet echt’

(allez hopla, terug naar boven. Hopelijk komt daarna de rust…)

20u – Het blijft stil boven (Yes, gelukt). Dan roept nog de was en de plas. Ah ja, en die mails moet ik ook nog snel even beantwoorden.

21u30 – EINDELIJK kan ik mij in de zetel neerploffen! (Het zijn toch schatjes <3)

Dit artikel werd gemaakt naar aanleiding van de Week van de Opvoeding 2017. Thema dit jaar is’Samen lachen, huilen, praten, eten, …’. Bekijk ook zeker de campagnefilm.

 

Want opvoeden zit in de dagelijkse dingen. Grappige en fijne momenten delen met elkaar, maar ook kunnen tonen wat je raakte, wat je boos, verdrietig of boos maakt.

 

Samen praten over emoties werkt verbindend. Het zorgt voor een veilig nest waar iedereen zich gehoord en gerespecteerd kan voelen en waar je kan opgroeien tot een zelfzeker en evenwichtig mens.
Speciaal voor deze opvoedingsweek bedacht de Gezinsbond een spel: de happer! Leuk om te spelen met kinderen tot 14 jaar.

 

Meer weten? Volg ons via Facebook of word lid hier.

Tags: , , , , , , ,