Je kind wegwijs maken in de wereld van reclame, is nodig. Maar dan moet je als ouder ook wel op de hoogte zijn van de nieuwste vormen van reclame natuurlijk En er komen er alleen maar bij... We zetten je op weg.

  • Product placement

Het aan te prijzen product wordt vermeld in een serie of film of gebruikt door een celebrity of bloggers. Die laatsten worden ook betaald om bepaalde merken in de kijker te zetten omdat ze veel directer het publiek bereiken dan een medium. We spreken dan ook over celebrity endorsements en digital influencers.

  • Advergames

Advergames zijn spellen die worden ontwikkeld rond een bepaald product. Mensen spelen het spel en beleven daar plezier aan. Gevolg: ze kijken minder kritisch naar het hele opzet, namelijk reclame die probeert te overtuigen om het product te kopen.

  • Virale marketingcampagnes

Virale campagnes proberen ons aan te zetten om zelf reclameboodschappen te delen. Omdat ze grappig , creatief, of mooi in beeld gebracht zijn. Zo verspreidt de reclame zich efficiënter en goedkoper dan op de traditionele manier.

  • Native advertising

Advertenties die zijn opgemaakt in de sfeer van een bepaalde site, en op die manier versmelt met de inhoud van de site. Het is daardoor niet altijd duidelijk dat het om reclame gaat.

  • Cause related marketing

Een bedrijf verbindt de aankoop of het gebruik van zijn producten aan een goed doel. Het sociale gevoel van mensen wordt aangesproken om hen via die omweg aan te zetten bepaalde producten te kopen.

  • Gepersonaliseerde reclame

In ons land lopen er sinds kort projecten waarbij de kijker op basis van zijn profiel ook gepersonaliseerde televisiereclame aangeboden zal krijgen. U kijkt dus voortaan, als kersverse en bezorgde mama, niet meer naar dezelfde reclameblokken als uw buurman, een avontuurlijke vrijgezel van middelbare leeftijd. Hetzelfde gebeurt online: surfgedrag wordt gevolgd en reclame die (beter) aansluit bij onze interesses wordt getoond.

Die personalisering van reclame is niet nieuw: op basis van de aankopen met een klantenkaart krijg je dan ook reclame die (min of meer) op maat is opgesteld.

Vorming reclamewijsheid voor ouders

Je ziet door het bos de bomen niet meer? Geen nood, ook daar kunnen we bij helpen. Vanaf dit voorjaar organiseert de Gezinsbond ook vormingssessies reclamewijsheid voor ouders. We schetsen de huidige reclamewereld en duiden wat mediawijs zijn betekent, ook voor kinderen en jongeren.

We plaatsen het belang van reclamewijsheid in een maatschappelijke context (materialisme, conflict ouder-kind, schuldenproblematiek…). en gaan met ouders een eind op pad door concrete tips te geven in de dagelijkse opvoedingspraktijk. Ten slotte geven we een juridisch kader, zodat ze kunnen inschatten welke reclamevormen wel en niet toelaatbaar zijn en waar ze terechtkunnen als ze van mening zijn dat een fabrikant over de schreef ging.

Hoe je je kind op weg kan zetten, lees je alvast in Hoe je kind reclamewijs maken.

Meer info over vormingen van de Gezinsbond kan je verkrijgen door te mailen naar consumenten@gezinsbond.be of te bellen naar 02/507.88.99.

Meer informatie kan je altijd krijgen door lid te worden van De Gezinsbond. Klik hier. Ook is het altijd interessant om ons te volgen via Facebook en/of Twitter.

Gepubliceerd op: 10/02/2017, laatste update op: 20/12/2017

Tags: , , , ,