Gezonder eten: het is waar veel gezinnen naar streven. Het lijkt soms onbereikbaar maar het goede nieuws is dat kleine stapjes al een groot verschil kunnen maken. Deze zeven tips om de brooddoos gezonder te maken bijvoorbeeld!

1) Groenten toevoegen

Maak de brooddoos gezonder door groenten toe te voegen. Twee vliegen in één klap: het maakt de brooddoos aantrekkelijker door de kleurtjes én je kind heeft toch een beetje extra groenten binnen. Als ze het opeten natuurlijk…

Eet je kind echt geen rauwe groenten, dan is soep bij de lunch op school misschien een optie. Vaak kan je die ook apart bestellen.

2) Bruin brood serveren

Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want niet alle kinderen ‘lusten’ dat. Dan heb je een probleem: loop je het risico dat je kind het gewoon niet opeet of speel je op zeker?  Een ‘gemengde boterham’ (een witte aan de ene kant, een bruine aan de andere) is misschien een oplossing. Varieer af en toe van broodsoort om de brooddoos gezonder te maken.

3) Mager beleg kiezen

Het beleg is wat de boterham calorierijk kan maken. De magere soorten beleg (kipfilet, magere kaas, hesp) zijn te verkiezen boven de vettere soorten (brie, gehakt, salami, bereide worst en salades) en zoet beleg. Af en toe kan het natuurlijk wel. De stelregel blijft:  je eet boterham met beleg, niet beleg met boterham!

4) De inhoud afwisselen

Gezonde voeding is gevarieerde voeding: zo krijg je veel meer verschillende soorten voedingsstoffen binnen. Je kan brood, beleg en groenten afwisselen maar je kan ook andere maaltijden serveren. Een beetje koude pastasalade bijvoorbeeld of een wrap. (Lees twee heerlijke recepten in De Bond van 25 augustus 2017!)

5) Water meegeven

Geef zo vaak mogelijk water mee. Het is de perfecte dorstlesser, het bevat mineralen en vooral: geen suikers. Hou een fruitsapje of brikje chocomelk voor een speciale dag (een uitstap, een verjaardag, …).

6) Een klein dessertje voorzien

Een handvol rozijnen, wat druiven, bessen of popcorn, een yoghurtje of een klein stukje chocolade moet kunnen!

Inspraak

Om je kind bij de inhoud te betrekken, kan je het enkele (beperkte) keuzes geven: beleg, broodsoort of het dessertje. Een kleurrijke servet en boterhammen in verschillende vormen gesneden kunnen de alledaagse brooddoos ook opvrolijken… en de appetijt aanzwengelen.

Smakelijk!

Meer tips en tricks via Facebook, Twitter of onze nieuwsbrief. Benieuwd naar meer? Word lid hier. 

Tags: , ,