Niet alleen puzzelen, stoepkrijt en zuurdesembrood zijn immens populair in coronatijden, ook heel wat ouders zoeken met kinderyoga zen in hun gezin. Heb je zelf geen ervaring met yoga en weet je helemaal niet hoe je eraan begint? Benieuwd of deze vorm van bewegen iets voor jouw kind is? Kinderyoga-experte Isis Mulleman helpt ons graag op weg.

Voordelen van kinderyoga

We merken dat veel gezinnen nu thuis met yoga beginnen. Goed idee?

Isis Mulleman: ‘Zeker weten! Studies tonen aan dat yoga een positief effect heeft op stress. Het is dus absoluut een goed idee om daar tijdens deze coronacrisis mee bezig te zijn. Yoga kan kinderen én ouders helpen ontspannen en hen het gevoel geven dat ze even in een andere wereld zijn. Perfect nu, in tijden van stress, maar eigenlijk is yoga altijd een goed idee.

Kinderen piekeren sowieso meer dan we denken en ze staan vaak onder druk. Iets oudere jongens en meisjes vertellen mij dat ze de ademhalingstechnieken die ze in mijn les leren spontaan thuis of op school toepassen. Op momenten dat ze gestresseerd zijn of zich minder goed in hun vel voelen, komen die kleine trucjes van pas. Dat is toch fantastisch?’

Zeker! Wat zijn volgens jou de grootste voordelen van kinderyoga?

‘Het is een van de weinige sporten die helemaal niet prestatiegericht is. Tijdens een les geef ik dus nooit opmerkingen, als: “Je arm moet hoger” of “Doe eens wat beter je best”.

Kinderen ervaren dus absoluut geen druk om iets goed of fout te doen. Waardoor yoga een prima bewegingsvorm is voor kinderen met faalangst. Maar ook kinderen die juist heel competitief zijn, kunnen er baat bij hebben om die strijdlust eens los te laten.

Wat ik zelf zo fijn vind om te zien: hoe je met yoga álle kinderen in beweging krijgt. Ook zij die motorisch minder sterk zijn of gewoon niet zo graag sporten. Zonder dat ze het zelf in de gaten hebben bovendien. Want terwijl ze helemaal opgaan in het yogaverhaal dat ik vertel, bewegen ze met hun volledige lichaam.’

Hoe ziet een les kinderyoga eruit?

‘Anders dan bij de meeste yogalessen voor volwassenen zijn wij niet puur met houdingen bezig. Nee, de verschillende bewegingen komen spelenderwijs aan bod tijdens de verhalen die ik vertel en waarrond we fantaseren. En daarnaast zingen, vertellen en tekenen we bijvoorbeeld ook veel.’

Kinderyoga zorgt voor wat zen in je gezin

Drukke kinderen

Heb je een tip voor ouders die thuis graag met kinderyoga willen beginnen?

‘Leg je verwachtingen vooral niet te hoog. Is het jullie eerste ervaring met yoga, verwacht dan niet dat het een wondermiddeltje is waarmee je zoon of dochter zal veranderen in een gehoorzaam, rustig kind.

Ga er ook niet vanuit dat je kind het sowieso leuk vindt en dat het voor jullie de perfecte qualitytime wordt. Dat kan allemaal, maar het kan ook tegenvallen.

Net zoals volwassenen hebben sommige kinderen niks met yoga. Als het na een paar keer proberen nog geen succes is, laat je het beter los. Yoga, frustratie en forceren gaan absoluut niet samen.’

Kan yoga ook werken voor erg drukke kinderen?

‘Ik hoor ouders vaak zeggen: “Die van mij is zo ontzettend druk, yoga is sowieso niets voor hem!” Maar ook het omgekeerde: “Mijn dochter heeft dringend yoga nodig zodat ze wat rustiger wordt.” Of yoga iets voor je kind is, kan je op voorhand moeilijk inschatten.

Voor veel kinderen heeft yoga inderdaad een rustgevend effect omdat ze met hun hoofd bij het verhaal en de bewegingen zijn. Van sommige ouders hoor ik dat hun kinderen opmerkelijk rustiger zijn na een yogales. Voor hen is het dus effectief een wondermiddeltje.’

Kunnen ouders iets fout doen, waarop moeten ze letten?

‘Ook al heb je zelf nog niet zoveel ervaring met yoga, je hoeft geen schrik te hebben om dingen verkeerd te doen. Heb op dat vlak gerust wat vertrouwen in jezelf. Op YouTube vind je bovendien veel goede filmpjes om je te laten inspireren en er bestaan toffe boeken op maat van kinderen. Ook de mooie kinderyogakaarten van Helen Purperhart zijn een aanrader.’

Is er een ideaal tijdstip of moment om aan yoga te doen?

‘Goh, je kunt er inderdaad een apart moment van maken en er bijvoorbeeld voor het slapengaan even de tijd voor nemen. Maar je kan het ook doorheen de dag aan bod laten komen. Laat het in alle geval niet te lang duren.

Merk je dat je kind er genoeg van heeft, forceer dan niet om een bepaalde oefening of verhaal toch nog helemaal af te maken. Genoeg is genoeg. Anders wordt het alleen maar frustrerend, voor je kind en voor jezelf.’

Me-time

We moedigen ouders graag aan om samen met hun kind yoga te doen. Hoe zou jij hen overtuigen?

‘Dat is niet moeilijk: samen yoga doen is gewoon ontzettend plezant. Terwijl je zelf op een fijne manier aan het bewegen bent, delen jullie ook een tof moment samen.

Vooral nu lijkt me dat erg belangrijk. Want geef toe, als gezin zijn we het niet gewend om zoveel tijd samen te spenderen. Yoga kan dan voor het hele gezin een ritueel zijn om even uit te blazen en de druk van de ketel te halen.

Maar ook als je het als mama of als papa helemaal hebt gehad, kan het helpen om een korte oefening te doen of even heel bewust op je ademhaling te letten.’

Je kunt yoga dus ook inschakelen als je nood hebt aan wat me-time?

‘Klopt! Vroeger was ik ervan overtuigd dat ik helemaal geen tijd voor mezelf had. Nog geen vijf minuten per dag. Maar intussen heb ik, dankzij yoga en mindfulness, geleerd dat het in de eerste plaats een kwestie is van die momenten te herkennen. Hoe kort ze ook zijn. En van ze bewust te grijpen als ze zich voordoen. Verspil ze dan niet, maar beleef ze zo bewust mogelijk.

Yoga helpt me om af en toe heel bewust een adempauze te nemen. Geloof me, op die manier heb je soms echt genoeg aan één minuut. Zestig tellen lang om de stilte in de drukte te zien en heel bewust uit die ratrace te stappen. Meer hoeft dat niet te zijn. Daarna kan je weer verder.’

De Expert

Isis Mulleman is gediplomeerd yoga-instructeur bij manoyoga.be waar ze zich onder andere specialiseert in kinderyoga.

Meer artikels over je gezinsleven tijdens de coronacrisis kan je hier lezen.

Volg de Gezinsbond ook op Facebook, Twitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten.

Gepubliceerd op: 28/05/2020, laatste update op: 09/07/2020

Tags: