Plots mag bijna elk kind terug naar school. Maar die school is helemaal niet meer dezelfde als al die weken geleden. Een juf of meester met een mondmasker op, geen contact met andere klassen op de speelplaats of in de refter en heel vaak handen wassen. Hoe bereid je je kroost hierop voor? En wat als broer en/of zus niet naar school mogen gaan? Of als je twijfelt om je kind naar school te laten gaan?

Terug naar school, terug bij de vriendjes

Die vrijdag in maart was het nog Pyjamadag, de maandag daarop viel plotseling alles weg. Geen school meer, niet meer spelen met de vriendjes, geen bezoek meer aan oma en opa… De meeste ouders thuis, met of zonder werk.

En we telden de dagen, de weken, zelfs de maanden af… Wekenlang hebben we ernaar uitgekeken (of misschien stiekem ook weer niet)… en nu mag plots bijna iedereen terug naar school. Terug naar de vrienden, eindelijk opnieuw spelen met leeftijdsgenootjes! Opnieuw geheimzinnig doen en samen giechelen.

Opnieuw dat contact aangaan dat zo belangrijk is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kinderen. Scholen plannen, denken na en reorganiseren. Hoe het er precies aan toe zal gaan, is overal een beetje anders dan hoe we het gewoon waren.

LEES OOK > Iedereen terug naar school?

Hoe reageert je kind hierop?

Wat we moeten doen om gezond en veilig met elkaar om te gaan is ondertussen duidelijk. Maar wat met het welbevinden van onze kinderen?

Voor het welbevinden van kinderen is contact met leeftijdsgenootjes belangrijk. Ze hebben hun vrienden gemist, ze kijken ernaar uit om weer samen te spelen, te vertellen… Ze kijken er misschien naar uit om de juf of meester te zien en nieuwe dingen bij te leren.

Hoe is het voor hen om straks weer in die schoolbanken te zitten? Hoe vinden zij het dat de juf of meester plots een mondmasker draagt en waarom mogen ze alleen met hun eigen klasbubbel tikkertje spelen op de speelplaats? Een speelplaats waar misschien nadarhekken staan, of een speelplaats die ingedeeld is in hokjes.

Hoe kun je je kind voorbereiden op wat komt?

Dat naar school gaan niet meer hetzelfde zal zijn als voor de coronacrisis, is voor ouders wel duidelijk. Ook al blijft het ook voor ons onwerkelijk en misschien moeilijk te vatten. Voor kinderen is dit misschien nog altijd een beetje verwarrend.

In ieder geval is het wel spannend. Na al die weken terug naar school, dat is sowieso weer serieus aanpassen. Met een school die toch net iets anders geworden is, is het voor iedereen ook weer even zoeken.

Gelukkig zijn veel scholen zich hiervan bewust. Ze zullen doen wat ze kunnen om kinderen hun weg te laten zoeken. Wij hopen dat de scholen voldoende ruimte laten om te praten over wat er de afgelopen tijd allemaal gebeurd is.

Maar hoe kun jij als ouder je kind én jezelf voorbereiden op de komende weken? Hieronder verzamelen we een aantal tips.

Visualiseer en vertel

Vertel zo concreet mogelijk hoe het eraan toe zal gaan en hoe alles eruit zal zien. Sommige scholen maken filmpjes zodat je kind van tevoren al kan kijken waar de handen gewassen zullen worden, hoe je naar je klas kunt gaan, hoe je van de speelplaats naar binnen gaat… Een mooie manier om alles visueel en begrijpelijk te maken.

Biedt je school dit niet aan, vertel dan in je eigen woorden hoe het eraan toe zal gaan. Als je goed kunt tekenen, maak dan een tekening. Bouw mogelijke routes naar de klas na in je woonkamer of tuin. Gebruik bijvoorbeeld takken die je gevonden hebt in het bos, een overschotje van planken, touw of karton.

Welke leerkracht zal jouw kind lesgeven? Krijgt je kind in zijn vertrouwde klas les of in een andere klas? Misschien zelfs buiten? Waar spelen de kinderen tijdens de speeltijd en valt die nog steeds op hetzelfde uur?

Weet je niet altijd het antwoord op alle vragen, aarzel dan niet om contact op te nemen met de school. Zij kunnen je vast helpen.

Wennen aan al die mondmaskers

De leerkrachten zullen een mondmasker dragen. Hoe is dat voor je kind? Misschien vindt je kind dit eerst wat vreemd, maar weet dat kinderen flexibel zijn en er snel aan zullen wennen.

Heb je thuis al mondmaskers? Doe er dan al eens eentje om, zodat je kind er kennis mee kan maken. Mogelijk komen er dan al vragen naar boven. Laat al die vragen komen, neem even de tijd en ga in gesprek.

Met jongere kinderen is het misschien moeilijker om hierover te praten, maar weet dat je via een spelletje ook veel kunt vertellen en verwerken. Haal er een pop bij en doe die een mondmasker om.

Laat je kind zelf eens proberen om een mondmasker aan te doen en trek samen – met het mondmasker als soort van harnas – ten strijde tegen Koning Corona! Zo’n spel kan voor ontlading zorgen en een stuk spanning wegnemen.

De nodige afstand bewaren

Wat met de regels van social distancing? In hun spontaniteit en impulsiviteit kunnen (zeker jonge) kinderen deze regel al eens over het hoofd zien.

Op school weten ze wel hoe moeilijk het is voor kinderen om zich voortdurend aan de regels te houden. Daarom vormen de klassen de vaste bubbel waar geen social distancing geldt, zullen de handen vaak gewassen worden en dragen leerkrachten (en heel wat leerlingen van het secundair onderwijs) een mondmasker.

Het goede nieuws is dus dat kindjes uit dezelfde bubbel geen afstand moeten houden van elkaar. Ze kunnen gewoon spelen en kind zijn. Maar bij contact met andere klasbubbels gelden die regels wél nog.

Geef dus zelf wel altijd het goede voorbeeld door de nodige afstand te bewaren als je iemand ontmoet. Zeg maar dat je weet dat het niet makkelijk is, maar dat iedereen zijn best doet om zich aan de regels te houden.

Ontmoet je op de wandeling of in het park iemand van dezelfde klasbubbel, dan mag je de kindjes met een gerust hart samen laten spelen. Maar broer of zus kan dan niét meespelen. Leg dat duidelijk uit aan je kind.

Die 1,5 meter afstand kun je visueel maken door planken, dozen of knuffels op de juiste afstand te leggen of tape op de grond te plakken. Kijk maar eens wat je allemaal nog kan met 1,5 meter tussen jullie beiden.

Bedenk alvast wat spelletjes die je nog kunt spelen met deze afstand tussen jullie in. Laat je kind gerust de leiding nemen als je dit samen uitprobeert. Zo geef je je kind een beetje controle, iets wat in deze tijden zeldzaam en dus welkom is.

Een aantal voorbeelden:

  • tegenover elkaar staan en elkaar spiegelen
  • gekke bekken trekken
  • op één been staan
  • iets uitbeelden en de anderen moeten raden wat het is
  • een briefje schrijven of een tekening maken en deze in een autootje tussen jullie in laten rijden

Laat de fantasie van je kind de vrije loop (en die van jezelf ook)! En als je geen spelletjes meer kunt verzinnen, dan kun je dit artikel over groepsspelletjes met aandacht voor social distancing lezen.

Tip: bekijk of print deze posters op kindermaat. Heel veel scholen zullen hier gebruik van maken en zo herinner je je kind nog eens aan alle nieuwe regels.

Wat als een van mijn kinderen wel en de andere niet naar school mag gaan?

Misschien had broer helemaal nog geen zin om weer te starten op school? Of misschien is oudere zus stiekem wat jaloers omdat broer wel terug naar zijn klasgenoten mag en zij niet?

Hoe jullie situatie ook is, het is voor iedereen bijzonder. Het is voor iedereen spannend. Geef als ouder aan dat ook jij dit raar of spannend vindt. Praat erover met je kinderen en met je partner.

Als het dan eindelijk zover is, zorg er dan voor dat je – wanneer je je kind ophaalt van school – tijd kunt vrijmaken om te luisteren naar alle verhalen. Als er niet concreet over school gebabbeld wordt, doe dan iets samen. Ga even wandelen of doe iets anders wat jullie allebei leuk vinden.

Zoek de verbinding met je kind en laat het zo weten dat je er bent. Dat je klaarstaat om te luisteren als je kind daar behoefte aan heeft. Doe dit niet alleen de eerste dag, maar voorzie zeker de komende weken in ruimte om te kunnen ventileren.

Ben je zelf bang?

We zijn in een situatie beland waar we moeten toegeven dat we niet alles onder controle kunnen hebben. Misschien zijn we het ondertussen zelfs al wat gewoon om de kinderen thuis te hebben.

Het kan dus best zijn dat je het moeilijk hebt om je kind terug naar school te laten gaan. Dat is oké. Opvoeden en kinderen zien opgroeien betekent vaak ook loslaten. Je mag het moeilijk vinden, je mag het spannend vinden. Je mag dat ook zo aan je kinderen vertellen.

Voel je dat je echt heel gespannen bent, ervaar je echt veel stress, angst of paniek? Zoek dan iemand die je in vertrouwen kunt nemen. Praat erover met je partner, een vriend(in) of met een professionele hulpverlener.

Twijfel je om je kind terug naar school te laten gaan?

Er zijn vast een aantal terechte argumenten om je kind thuis te houden wanneer de school terug opstart. Misschien is je kind zelf kwetsbaar of behoort iemand van de gezinsleden tot een risicogroep en ben je bang voor een besmetting met het coronavirus. Bespreek dit met je arts en eventueel met de school.

In andere gevallen kun je je zorgen het best met de school bespreken. Voor het sociaal-emotioneel welbevinden van de kinderen is het aan te raden om die herstart te maken.

Veel kinderen hebben hun vrienden gemist. Op school kunnen zijn om afscheid te nemen van een bijzonder en vreemd schooljaar zal hen helpen om dit een plekje te geven en de start in september vlotter te kunnen nemen.

Meer artikels over je gezinsleven tijdens de coronacrisis lees je hier.

Volg de Gezinsbond ook op Facebook, Twitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.

Gepubliceerd op: 14/05/2020, laatste update op: 02/09/2020

Tags: