De roep om duurzaamheid klinkt steeds luider, ook bij festivals. Maar kan je als festival duurzaam zijn, en hoe maak je feestende bezoekers bewust van hun aandeel?

Om een duurzaam festival te zijn, is je start al belangrijk. Dat weten ook Jochem van het festival van Horst en Martijn van Ieperfest. Beide festivals hebben al een heel traject achter de rug op vlak van sorteren en duurzaamheid.

Martijn: “Als je op een proper festivalterrein aankomt, dan moet je ervoor zorgen dat het eerste vuil niet op de grond geraakt. Want zodra het vol begint te liggen, houden mensen er geen rekening meer mee.

Maar je kunt niet verwachten van je publiek dat ze sorteren als jij er als organisator niet voor zorgt dat dat kán. De eerste stap was gewoon: heel veel vuilnisbakken, en werken met afvaleilandjes met sorteermogelijkheden. Jaarlijks gingen we een stap verder.”

Zoveel mogelijk impulsen geven

Jochem: “We proberen de impulsen te geven die we kunnen. Mensen stimuleren om met het openbaar vervoer te komen, of te carpoolen, bijvoorbeeld. We serveren vegetarisch eten van een lokale cateraar. We denken na over materiaal dat we kunnen hergebruiken.”

Martijn: “We proberen ook nu telkens een probleem op te lossen waarvan we merken dat het zich nog stelt, liefst met een knipoog. Door een kauwgomballenboom te plaatsen, bijvoorbeeld, of een oude regenpijp op te stellen als asbak, geschilderd in de kleuren van een sigaret… En we merken dat het werkt.

Grappig: qua sorteren doen vooral de buitenlanders het beter. Maar dat komt omdat zij het systeem niet kennen, en daarom lezen ze ook grondig al de info. De Belg denkt: thuis sorteer ik ook pmd, dus ik weet wat wat is. Maar blijkbaar lukt dat nog niet altijd zo goed.”

Publiek sensibiliseren

Om te zorgen dat toch zoveel mogelijk mensen mee werken aan die duurzaamheid, is het publiek sensibiliseren essentieel. Dat doen Horst en Ieperfest door mensen zo persoonlijk mogelijk te benaderen en te betrekken.

Jochem: “Elke bezoeker van Horst wordt aangesproken voor hij binnengaat en krijgt een vuilniszak mee. Mensen eten samen op de camping, er is een gemeenschappelijke keuken. Er zijn medewerkers die op de camping rondlopen en mensen aanspreken. Kleine dingen die een bewustwording of verantwoordelijkheidsgevoel geven aan festivalganger.”

Martijn: “Als organisatoren van Ieperfest komen wij uit dezelfde hardcore-muziekscene als ons publiek. We krijgen meer respect van de bezoekers omdat zij ook weten wie de mensen achter de schermen zijn. Als iemand iets op de grond gooit, dan wordt die persoon aangesproken, ook door andere bezoekers.

Wij kennen ons publiek en gebruiken ook hun taal. Aan een hardcore publiek vraag je niet: ‘Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om dit alsjeblieft te doen?’ (lacht). En ja, het f-woordje valt ook wel eens.”

Bewustzijn rond duurzaamheid groeit

Ook bij andere festivals, zelfs de mega-evenementen, groeit het bewustzijn dat ze duurzamer moeten worden. Organisatoren kijken bij elkaar over het muurtje en proberen ideeën over te nemen of aan te passen aan hun eigen context.

Zelfs bij Pukkelpop beseffen ze dat er iets moet gebeuren. Het festival werkt dit jaar voor het eerst een ‘afvalwaarborg’ van 10 euro, die festivalgangers terugbetaald krijgen als ze hun afval aan het einde van hun verblijf gesorteerd afleveren.

De Bond juni

LEES OOK: 8 tips om gehoorschade te voorkomen

Dit interview  is een bewerking van een artikel dat verscheen in De Bond van juni 2018. De Bond is het gratis ledenmagazine van de Gezinsbond. Ook lid worden en maandelijks dit tijdschrift ontvangen? Dat kan hier.

Tags: ,