array(8) { ["_panda_cmb2_category_order"]=> array(1) { [0]=> string(2) "30" } ["_panda_cmb2_category_color"]=> array(1) { [0]=> string(7) "#47bdb4" } ["_panda_cmb2_category_image_id"]=> array(1) { [0]=> string(3) "713" } ["_panda_cmb2_category_image"]=> array(1) { [0]=> string(64) "https://www.goedgezind.be/app/uploads/tiener-cover-635928002.jpg" } ["_panda_cmb2_category_poweredby_cover_id"]=> array(1) { [0]=> string(4) "8155" } ["_panda_cmb2_category_poweredby_magazine"]=> array(1) { [0]=> string(7) "BOTsing" } ["_panda_cmb2_category_poweredby_cover"]=> array(1) { [0]=> string(57) "https://www.goedgezind.be/app/uploads/BOTSing-Familie.png" } ["_panda_cmb2_category_poweredby_content"]=> array(1) { [0]=> string(577) "BOTsing is een blad voor ouders van tieners (12 tot 16 jaar) en gratis voor leden van de Gezinsbond. Het tijdschrift verschijnt vier keer per jaar rond een bepaald thema. Nieuwsgierig? Lees dan ons startnummer of vraag een abonnement aan." } }

Je jonge student zit achter de boeken en studeert ijverig. Maar studeert hij ook grondig of efficiënt?

Pedagoog en onderwijsexpert Pedro De Bruyckere lijstte voor De Bond een aantal handige, wetenschappelijk bewezen tips om beter te studeren op. Schuif ze zeker eens onder de neus van je tiener of student. Zo zijn ze zeker goed voorbereid wanneer de examens eraan komen.

Wat wel werkt

  • Actief ophalen van informatie

Studeer iets. Dan gaat het boek of schrift dicht, en noteer je op een kladblad zoveel mogelijk van wat je je nog herinnert. Daarna vergelijk je wat je genoteerd hebt met het handboek. Wat ontbreekt er, waar zat je fout? Waar nodig corrigeer je.

  • Combineer woord en beeld

Als je woord en beeld combineert, onthoud je beter, leert onderzoek. Het is wel belangrijk dat die beelden ook effectief iets met het onderwerp in kwestie te maken hebben.

Voor ouders: je kunt je studerende kind (ook als het nog erg jong is) zelf afbeeldingen laten zoeken bij iets, of hem er tekeningen bij laten maken.

  • Studiemomenten spreiden in de tijd

Het klinkt heel raar, maar vergeten is belangrijk om te leren. Dingen die je leert, vergeet en opnieuw leert, blijken veel beter te blijven hangen dan dingen die je maar één keer leert.

Het eerste onderzoek daarover dateert al uit 1885 en is sindsdien ontelbare keren opnieuw gedaan, met telkens hetzelfde resultaat: herhaling van iets, met steeds langere pauzes ertussen, is een van de meest krachtige manieren is om iets te onthouden. Je studeert dus beter vijf keer hetzelfde in kleine blokjes in de loop van de maand voor het examen, dan één lange middag vijf uur.

  • Vragen bedenken

Omdat denken heel belangrijk is, is het zelf bedenken van vragen bij de leerstof een zeer goeie oefening. Noteer ze op een steekkaart, al dan niet digitaal, en op de achterkant schrijf je wat het antwoord is of waar het kan teruggevonden worden. Zo krijg je in de loop van de tijd een stapel herhalingsoefeningen, en omdat de stapel groeit, krijg je automatisch ook gespreide herhaling.

  • Afwisseling

Als je twee vakken moet leren die nogal op elkaar lijken (bv. Frans en Spaans), is het niet aangeraden om die vlak na elkaar te doen. Daardoor kan er verwarring ontstaan en worden ze allebei minder goed ingestudeerd. Het is beter dan je eerst Frans doet, dan iets compleet anders zoals wiskunde, eventueel een pauze neemt, en dan pas Spaans.

Wat een beetje werkt

  • Samenvattingen & mind maps

Samenvattingen maken heeft geen negatief effect, maar ook geen gigantisch positief effect, vooral omdat je er niet zoveel bij moet nadenken. Hoe meer je moet nadenken bij leerstof, hoe meer je namelijk onthoudt. Mind-maps werken beter omdat je meer verbanden moet leggen. Maar het is nog altijd geen super methode.

  • Studeren met muziek?

Stilte is het beste, maar als muziek op een constructieve manier gebruikt wordt (bijvoorbeeld om storend geluid te onderdrukken), hoeft het niet per se negatief te zijn. Maar zodra je meer op de muziek gaat letten dan op de stof, heb je een probleem.

Wat niet werkt

Fluostiften. Als je die gebruikt, kan je zelfs minder weten na het studeren dan ervoor, omdat je dankzij die markeringen wel onthoudt wáár iets staat, maar daarom niet per se meer weet wát er staat.

Lees ook: Kind in het hoger onderwijs, zo raak je er wijs uit

Een aantal van deze tips werden uitgewerkt door The Learning Scientists Yana Weinstein (University of Massachusetts Lowell) en Megan Smith (Rhode Island College), samen met Oliver Caviglioli. Onderwijsexpert Pedro De Bruyckere vertaalde hun posters naar het Nederlands. Ontdek ze hier.

Deze tips zijn een aanvulling op een artikel uit de Bond (22 augustus 2018). De Bond is het gratis magazine dat maandelijks in de bus valt bij leden van de Gezinsbond. Valt dit magazine boordevol interessante artikels nog niet in jouw brievenbus? Klik dan hier om lid te worden.

Tags: , ,