Examentijd is een stresserende periode. Een tijd ook waarin uitstelgedrag pijnlijk duidelijk wordt, en meer tijd dan gepland door de vingers glipt door ‘eventjes’ Instagram te checken. Tieners zijn in het algemeen niet erg goed in het onderdrukken van hun impulsen, dus enige sturing van de ouders kan wonderen doen om die examens tot een goed einde te brengen.

Slim omgaan met de smartphone tijdens de examens is geen overbodige luxe voor je tiener. Maar wat kan je allemaal doen om te helpen?

1) Beperken maar niet verbieden

De smartphone zorgt voor afleiding, en dat betekent minder focus op het studeren. Het switchen van studeren naar smartphone naar studeren zorgt ook voor overbelasting in de hersenen en maakt dat er minder efficiënt wordt gewerkt. Telkens je wisselt van taak heb je enkele minuten nodig om weer ‘in’ de taak te zitten.

Maar contact met vrienden kan ook een grote steun betekenen: een beetje klagen bij elkaar, elkaar oppeppen of vragen stellen.

Slimme studietip: Gemiddeld kan je tiener zich 45 à 50 minuten goed concentreren. Daarna kan een kleine pauze, bijvoorbeeld om wat berichtjes te sturen.

2) Uit het oog, uit het hoofd

De smartphone zién kan er al voor zorgen dat de aandacht verslapt. Je houdt rekening met een onderbreking – en de verleiding om ‘eens naar de tijd te kijken’ wordt groter. Eén ding tegelijk doen volstaat voor ons brein. Meer kans dat je dat dan ook goed doet.

Slimme studietip: De smartphone ligt tijdens het studiemoment best uit het zicht – en waarom niet uit de kamer? Als het dan tijd is voor pauze, dan wordt er ook (een beetje) bewogen.

LEES OOK > Last van uitstelgedrag? Tips voor ouders én tieners

3) Stilte van de smartphone

Het geluid van een berichtje haalt ons (gemiddeld) 1,5 minuut uit onze concentratie, zelfs als we het bericht of de mail niet bekijken. Minder afgeleid worden door de smartphone betekent dat de geluiden op stil moeten, ook geen vibratiefunctie. Als de smartphone in de kamer ligt, is het slim ook de pushberichten uit te schakelen. Die doen het scherm oplichten en kunnen zo ook je student afleiden.

Slimme studietip: geluidjes en meldingen uit, focus aan!

4) Zoete slaap

Dat de smartphone slaap verstoort, is geen nieuws. En laat nu net slaap belangrijk zijn om informatie op te slaan, te kunnen concentreren en dus ook goede examens af te leggen. Of het nu het blauwe licht is, te lang berichten sturen of te veel series kijken: meer smartphonegebruik betekent minder slaap en/of slechtere slaap.

Slimme studietip: minstens een half uur, liefst een uur voor het slapengaan schermen vermijden.

LEES OOK > Stress voor de examens van je tiener? 8 examentips voor ouders

Volg de Gezinsbond ook op FacebookTwitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.

Gepubliceerd op: 04/06/2019, laatste update op: 08/12/2022

Tags: , , , ,