Het is een fenomeen dat de meeste ouders van kleuters bekend in de oren klinkt: bij bedtijd komt je kind steevast met hetzelfde boek aangelopen. Een boek dat je ondertussen van buiten kent, woord voor woord, en het kind zelf ongetwijfeld ook. Zelf verlang je naar variatie, of je probeert je kind zelfs te verleiden tot het lezen van een ander boek, maar meestal blijft je kind erbij: dat boek en geen ander.

Zelf denk je misschien dat je kind minder woorden leert door altijd hetzelfde boek te lezen, maar dat klopt niet. Integendeel zelfs. De herhaling zorgt ervoor dat ze de woorden sneller leren en beter onthouden. Hetzelfde boek voorlezen, en blijven voorlezen, heeft dus voordelen.

Herhaling werkt

Dat bleek na een test bij twee groepjes kleuters. Voor de test werden negen kinderboeken ontworpen die gedurende een week werden voorgelezen aan kleuters. In elk boek zaten twee nieuwe naam-woordparen. Een groepje hoorde per sessie drie keer hetzelfde boek, het andere kreeg per sessie drie boeken voorgelezen. Op het eind van de week had elk kind elk nieuw woord hetzelfde aantal keren gehoord.

Na elke voorleessessie werden bij de kinderen geheugentesten afgenomen, een gericht op ‘oproepen van informatie’ en de andere op ‘behoud van informatie’. De kinderen die herhaaldelijk hetzelfde boek te horen hadden gekregen, scoorden op beide testen heel goed. De andere groep kinderen scoorde goed op het onmiddellijk oproepen van informatie in de laatste twee sessies maar leerde geen enkel van de nieuwe woorden.

Eigenlijk is het niet zo verwonderlijk dat kinderen veel leren uit hetzelfde boek. Een gelijkaardig proces doet zich voor bij alle vormen van leren, of het nu gaat om kennis of vaardigheden. Dat vergt allemaal oefening en dus veel herhaling.

4 redenen

Herhaling is dus belangrijk, ook van dat ene kleuterboek van enkele pagina’s. De taal van kleuters krijgt een boost door deze herhaling, om deze redenen:

1) Het verhaal begrijpen

De eerste keer ze een nieuw verhaal horen of een boek lezen, hebben ze misschien niet het volledige verhaal begrepen of alle details mee. Door te herhalen wordt het verhaalbegrip completer.

2) Woordherkenning

Door steeds dezelfde woorden te horen, kunnen kinderen leren bepaalde woorden te herkennen. Een van de eerste woorden die ze zo leren is hun eigen naam, simpelweg omdat die overal op staat. Dit kan ook werken voor bepaalde (korte) woorden uit de boeken.

3) Fonetisch bewustzijn

Door hetzelfde boek opnieuw en opnieuw voor te lezen, en dus dezelfde woorden steeds opnieuw te horen, beginnen kinderen de fonetische klanken van de woorden te herkennen. Dit komt van pas als ze later zelf leren lezen.

4) Herhaling traint het brein

Door de herhaling beginnen kinderen het verhaal van buiten te kennen. Een goede training voor het geheugen, zeker als ze het verhaal ook navertellen of verwerken in hun spel.

Om nieuwe woorden te leren, is een boek herhaaldelijk lezen (en liefst na elkaar) dus de beste methode. Al zal er ooit wel van boek (moeten) worden gewisseld – maar dat geven de kinderen dan wel zelf aan.

Op zoek naar boeken voor kleuters? Deze artikels helpen je op weg
voorleesboekjes voor kleuters
voorleesboekjes voor peuters
boeken over wetenschap en techniek voor kleuters
– boeken over vriendschap voor kleuters

 

Tags: , , ,