De eerste schooldag is een beetje een rare dag. Ondanks de voorbereidingen kan je nooit echt inschatten hoe het zal zijn om (weer) in de schoolroutine te kruipen. Met deze vijf tips voorzie je alvast een vlot verloop van de eerste schooldag.

1) Wat kan al klaarleggen de avond voordien: zo vergeet je niks

Boekentas, drinken, koek, eventueel fruit: dat kan al zeker klaarliggen ter voorbereiding op een rustige eerste schooldag. Ook kleren, schoenen, fietshelm en -slot, je eigen autosleutels… kan je al een plekje geven. Alles wat haast en spoed de volgende ochtend wegneemt, is goed!

2) Reken ruim: sta ruim op tijd op en vertrek vroeg genoeg naar school

Die eerste dag moet iedereen de routine (opnieuw) leren kennen en dat vraagt tijd. Ook het verkeer kan onverwacht druk zijn en voor vertraging zorgen. Op tijd vertrekken minimaliseert de kans op stress en vergroot de kans op een rustige eerste schooldag.

3) Ontbijt samen: goed begonnen is half gewonnen!

Een evenwichtig ontbijt (boterhammen, een zuivelproduct, wat fruit, iets te drinken) zorgt ervoor dat je kind op school geen honger krijgt en zich beter kan concentreren. Een ontbijt samen betekent ook nog een beetje gezinstijd en een kans om te praten over wat gaat komen.

4) Overloop samen de dag: wie brengt het kind weg, wat gaat het eten, wie haalt het weer op?

Zeker voor kleine kinderen is de structuur en houvast belangrijk om een rustige eerste schooldag te verzekeren. Eten ze warm of boterhammen, blijven ze in de opvang of niet, enzovoort. Wijs eventueel op de familiekalender, als je die hebt.

5) Zorg dat je smartphone is opgeladen (en dat je zakdoekjes bijhebt)

Want zo’n eerste schooldag, dat is altijd een beetje emo 😉

En om het schooljaar vlot te starten? Klik hier!

Meer updates kan je vinden op Facebook, Twitter en in onze nieuwsbrieven. Schrijf je hier in. En er is nog zoveel meer! Word lid van de Gezinsbond en geniet van de vele unieke voordelen. De Gezinsbond staat klaar voor jouw en je gezin en al jullie vragen.

Gepubliceerd op: 20/10/2017

Tags: , , ,