Onze kleuters bewegen te weinig, zo blijkt uit onderzoek. Gemiddeld 2 uur en 15 minuten per dag, terwijl gestreefd wordt naar minimaal 3 uur. Serieus te weinig dus. Hoe kan je je kleuter fitter maken? Een toffe manier voor het kind én voor jou is: samen bewegen met je kleuter. Niets forceren, niets opkloppen maar wel goede gewoontes kweken en starten met de kleine dingen. 

1. Rechtopstaand kleuren en knutselen

Waarom zou je moeten zitten tijdens het kleuren, knutselen, puzzelen of lego bouwen? Laat je kleuter staan als hij daar zin in heeft, of stimuleer hem net om vaker te staan: het is beter dan de hele tijd te zitten.

2. Samen naar de supermarkt

Naar de supermarkt met een kleuter: een uitdaging, dat is zeker. Toch kan je zeker oudere kleuters hier actief inzetten, om mee te helpen, bijvoorbeeld. En als ze willen dansen en over- en weer rennen: waarom ook niet? Als ze maar uitkijken waar ze lopen… Tip: parkeer ook iets verder op de parking: alle extra stappen tellen!

LEES OOK > Geocaching: zo maak je wandelen leuker voor kinderen

3. Trappen lopen

Maak van de trap de standaardkeuze en gebruik de lift enkel als het niet anders kan, omdat je een buggy bij hebt of zwaar beladen bent bijvoorbeeld.

4. Dansen en zingen

Zet een leuk muziekje op en dans (samen) de pannen van het dak. Bewegen hoeft niet meteen sporten te zijn!

5. Actief (buiten) spelen

Naar de speeltuin, fietsen of steppen naar de bakker, tikkertje of verstoppertje spelen in het bos, spelen met de bal, touwtje springen of Twister nog eens uithalen: het zijn allemaal leuke manieren om extra te bewegen.

6. De wereld als speeltuin

Als het veilig en doenbaar is, zouden kinderen ook op straat moeten kunnen spelen. Balanceren op een muurtje of een randje, springen over elk putdeksel, schoppen tegen de bladeren of springen over paaltjes: veel kinderen vinden het geweldig. Het kost soms iets meer tijd en misschien is het niet elke keer mogelijk, maar als je een kwartiertje extra hebt, kan je dit actief spel ook toelaten.

LEES OOK > Risicovol spelen: tips om je kinderen veilig en avontuurlijk te laten spelen

7. Het goede voorbeeld

Schermtijd is een van die dingen die kinderen van bewegen houden. En wat blijkt: ouders die vaker de gsm wegleggen, hebben kinderen die meer bewegen.

Dus ouders, leg wat vaker de gsm aan de kant … tenzij om je activiteiten bij te houden via Familie Fit, het online beweegplatform van Gezinssport Vlaanderen, de sportdienst van de Gezinsbond. Samen bewegen wordt dan beloond! Het helpt je om met het hele gezin samen, en van thuis uit, voldoende te bewegen.

Intensief sporten is niet nodig, het gaat om het plezier van het bewegen in gezinsverband. En van trofeeën verzamelen natuurlijk.

Volg de Gezinsbond ook op FacebookTwitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.

Gepubliceerd op: 27/11/2018, laatste update op: 14/03/2022

Tags: , , , ,