Spelen met je kinderen heeft wel degelijk zijn nut: de band met de kinderen wordt (nog) hechter én ze doen het later een pak beter op school. Dat bleek uit een studie. België bleek niet zo best te scoren: we spelen niet veel samen.

Slechts 28 procent van de Vlaamse ouders die de vragenlijst invulden bleken vaak woordspelletjes te spelen of liedjes te zingen. Ter vergelijking: in Noord-Ierland was dat 68 procent. Een deel van de verklaring is dat Vlaamse moeders vaker werken dan mama’s in het buitenland. Ze hebben met andere woorden minder tijd om te spelen.

Nochtans is het wel nuttig: als ouders en kleuters vaak samen spelen, blijken de kinderen vier jaar later hoger te scoren op wiskunde (18 punten meer) en wetenschappen (23 punten).

Proberen en falen

Duidelijke resultaten, vindt professor Michel Vandenbroeck van UGent in Het Nieuwsblad. “De leeromgeving thuis heeft een grote en langdurige impact op de schoolresultaten van onze kinderen.”

Dit betekent niet dat de druk op de kleuters naar omhoog moet door ze te leren lezen en schrijven voor ze naar school gaan. “Het is net belangrijk dat ze spelenderwijs in contact komen met cijfers en letters. Laat ze ontdekken, proberen en falen. Dat wakkert hun leer- en nieuwsgierigheid aan”, aldus de professor.

Wat je ook kan doen, is samen liedjes zingen of in de auto ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’ spelen. Dat is al een manier om extra aandacht aan spel te besteden zonder ook echt tijd vrij te maken.

Meer informatie kan je steeds raadplegen op onze Facebookpagina. Ook door lid van De Gezinsbond te worden ontvang je veel voordelen en informatie.

Tags: , , ,