De helft van de jongeren heeft stress door school, 40 procent over het uiterlijk en ongeveer een kwart maakt zich zorgen of ze wel leuk genoeg zijn voor hun vrienden. Veel te veel druk dus, en hoog tijd om met minder stress door het leven te gaan. Met deze 7 tips van psychotherapeute Riet Indigne.

*Adem in & ontspan

Riet: Neem regelmatig de tijd om rustig te ademen. Je kan jezelf op korte tijd tot rust brengen door bewuste ademtechnieken toe te passen Wanneer je rustig bent, voel je je automatisch sterker en plaats je de dingen in een ander perspectief.

*Ga voor mindfulness

Riet: Geef heel bewust aandacht aan het hier en nu en laat overbodige gedachten los. Veel mensen maken de problemen in hun hoofd groter dan ze eigenlijk zijn. Ze maken iets moeilijks mee, beginnen erover te piekeren, en op den duur wordt het een gigantisch probleem, een heuse demon. In mindfulness leer je om al dat bijkomende, al wat er je zelf van maakt, los te laten. Je kijkt alleen naar de feiten, naar dat wat er echt is.

Riet Insigne geeft zelf online oefeningen via haar website. Wie graag nog meer uitleg wil, kan naar onderstaande video kijken.

*Maak plaats voor emoties

Riet: Ik vind dat we onze tieners veel te weinig leren omgaan met emoties. Dat is echt een hiaat in onze maatschappij. We zitten in een jaagsysteem waarbij we voortdurend succesvol moeten zijn: we streven naar geld, schoonheid, populariteit, promoties en een grotere auto. Het moet altijd beter, meer, hoger en mooier … maar verdriet, kwaadheid en angst mogen we blijkbaar niet toelaten. Het is nochtans ontzettend belangrijk om open te staan voor wat we voelen en dat ook te delen met anderen. Zeker in het gezin: praat over de emoties, laat ze er zijn, erken ze en uit ze.

*Laat je kroost eens falen

Riet: Laat je tieners af en toe eens plat op hun buik gaan. Het is nodig om eens te vallen want alleen zo leer je om weer op te staan en om te gaan met mislukkingen. Haal die druk om te presteren er dus (een beetje) af! Ouders willen te vaak superkinderen: de lat ligt hoog en mama en papa studeren mee om tien op tien te halen. Komaan zeg, een vier op tien is toch geen ramp? Het toont aan waar je nog aan moet schaven.

*Check de hobby’s

Riet: Veel tieners en ouders hebben propvolle agenda’s, en vaak zorgen zelfs hun hobby’s voor stress. Daarom is het een goed idee om af en toe je buikgevoel te checken. In je hoofd klopt het misschien, want je wil er heel graag bij horen en een actief leven leiden. Maar voel eens of je nog gemotiveerd bent en of je er gelukkiger van wordt. Het is absoluut geen schande om ergens mee te stoppen of een activiteit te schrappen. Wanneer je die agenda té vol zet, negeer je trouwens een groot stuk van jezelf. Want pas als je je verveelt, komt er ruimte om je creativiteit te laten stromen

*Eet en praat samen

Riet: Een héél simpele maar superwaardevolle tip: probeer met je gezin zoveel mogelijk samen te eten. Dat is namelijk het perfecte moment om bij te praten. Leg die smartphones een uurtje opzij zodat jullie alleen met elkaar bezig zijn en niet met nog vier of vijf anderen die online je aandacht vragen. Grijp die gezinsmomenten aan om een band te smeden en een sfeer te creëren waarin iedereen echt zichzelf kan zijn en kan vertellen wat hij heeft meegemaakt.

*Trek de grens

Riet: Ouders hebben het gevoel dat ze altijd klaar moeten staan voor hun kroost. Maar soms zijn er momenten waarop dat gewoonweg niet lukt. Wel, vertel dat ook aan je tieners: zeg dat je even tijd nodig hebt voor jezelf. Bouw voor jezelf regelmatig van die rustpunten in. Voor mij is dat bijvoorbeeld tijdens het koken, dat is echt een beetje mijn meditatief moment en dan heb ik graag dat iedereen mij met rust laat. Op die manier leer je je tieners ook dat het oké is om af en toe een grens te trekken en ‘stop’ te zeggen.

Dit artikel is een bewerking en verscheen eerst in BOTsing, hét pittige en wervelende magazine voor ouders van tieners. BOtsing is gratis voor leden van de Gezinsbond en belandt driemaandelijks in de brievenbus.

Je kan dit magazine gratis ontvangen als lid van De Gezinsbond. Klik hier.

 

Tags: , , , , ,